Nederlanders willen duurzaam eten, maar prijs en verkrijgbaarheid vormen struikelblok

Of het nu gaat om biologische producten of lokaal geteelde groenten: steeds meer Nederlanders maken bewuste keuzes tijdens het doen van hun boodschappen. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders (51%) soms kiest voor duurzame producten. Bijna een kwart van de consumenten (23%) doet dit vaak. Toch blijft er nog altijd een aanzienlijke groep – 19% van de Nederlanders – die (vrijwel) nooit voor duurzame opties kiest.

Milieu als motivatie

Het onderzoek laat zien dat het vooral het milieu is dat mensen drijft om te kiezen voor duurzame voeding. Milieubewustzijn speelt een grote rol voor 43% van de Nederlanders. Andere veelgenoemde redenen zijn steun aan lokale boeren en bedrijven (37%) en de overtuiging dat duurzame producten gezonder zijn (36%).

Prijs is het grootste obstakel

De prijskloof tussen duurzame en niet-duurzame producten blijkt de belangrijkste factor onder de Nederlandse consument. Voor de Nederlanders die (bijna) nooit duurzame voedselproducten kopen, is de hoge prijs de belangrijkste reden (64%). Daarnaast geeft 36% aan dat ze niet bewust met duurzaamheid bezig zijn bij het doen van hun boodschappen. Ook vindt een kwart van de Nederlanders die (vrijwel) nooit duurzaam kopen (25%) duurzame boodschappen niet belangrijk genoeg.

Verder geeft maar liefst 72% van de Nederlanders aan vaker voor duurzame opties te kiezen als deze producten goedkoper zouden zijn. Aanbiedingen en kortingen zouden ook een verschil maken: 69% van de Nederlanders zou eerder voor duurzame producten kiezen als er vaker aanbiedingen op zijn.

De kracht van gemak en kennis

Naast de prijs is ook de verkrijgbaarheid van duurzame producten in supermarkten een drempel voor consumenten. Bijna de helft van de Nederlanders (44%) zou vaker duurzame producten kopen als deze gemakkelijker verkrijgbaar waren in hun gebruikelijke supermarkt. Dit sluit aan bij de wens van 42% van de Nederlanders die aangeeft vaker voor duurzame producten te kiezen als deze eenvoudiger en sneller te vinden zijn tijdens het winkelen. Een duidelijke plaatsing en het vergroten van het aanbod van duurzame producten helpen dus om consumenten over de streep te trekken.

Tot slot blijkt dat informatie een belangrijke rol speelt. Vier op de tien Nederlanders (40%) zouden eerder duurzame producten in hun winkelmandje leggen als zij beter zouden begrijpen hoe deze producten bijdragen aan een beter milieu. Daarnaast zou meer dan de helft van de Nederlanders (56%) vaker duurzame producten kopen als hij/zij weet dat ze echt lekkerder of van betere kwaliteit zijn.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in oktober 2024 onder een representatieve steekproef Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Nederlanders hebben financiële zorgen over de decembermaand

Consumenten vinden tweedehands elektrische auto's te duur, ook al dalen de prijzen

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant