Milieu als motivatie
Het onderzoek laat zien dat het vooral het milieu is dat mensen drijft om te kiezen voor duurzame voeding. Milieubewustzijn speelt een grote rol voor 43% van de Nederlanders. Andere veelgenoemde redenen zijn steun aan lokale boeren en bedrijven (37%) en de overtuiging dat duurzame producten gezonder zijn (36%).
Prijs is het grootste obstakel
De prijskloof tussen duurzame en niet-duurzame producten blijkt de belangrijkste factor onder de Nederlandse consument. Voor de Nederlanders die (bijna) nooit duurzame voedselproducten kopen, is de hoge prijs de belangrijkste reden (64%). Daarnaast geeft 36% aan dat ze niet bewust met duurzaamheid bezig zijn bij het doen van hun boodschappen. Ook vindt een kwart van de Nederlanders die (vrijwel) nooit duurzaam kopen (25%) duurzame boodschappen niet belangrijk genoeg.
Verder geeft maar liefst 72% van de Nederlanders aan vaker voor duurzame opties te kiezen als deze producten goedkoper zouden zijn. Aanbiedingen en kortingen zouden ook een verschil maken: 69% van de Nederlanders zou eerder voor duurzame producten kiezen als er vaker aanbiedingen op zijn.
De kracht van gemak en kennis
Naast de prijs is ook de verkrijgbaarheid van duurzame producten in supermarkten een drempel voor consumenten. Bijna de helft van de Nederlanders (44%) zou vaker duurzame producten kopen als deze gemakkelijker verkrijgbaar waren in hun gebruikelijke supermarkt. Dit sluit aan bij de wens van 42% van de Nederlanders die aangeeft vaker voor duurzame producten te kiezen als deze eenvoudiger en sneller te vinden zijn tijdens het winkelen. Een duidelijke plaatsing en het vergroten van het aanbod van duurzame producten helpen dus om consumenten over de streep te trekken.
Tot slot blijkt dat informatie een belangrijke rol speelt. Vier op de tien Nederlanders (40%) zouden eerder duurzame producten in hun winkelmandje leggen als zij beter zouden begrijpen hoe deze producten bijdragen aan een beter milieu. Daarnaast zou meer dan de helft van de Nederlanders (56%) vaker duurzame producten kopen als hij/zij weet dat ze echt lekkerder of van betere kwaliteit zijn.
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in oktober 2024 onder een representatieve steekproef Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder.
Naar het overzicht