Onderzoek voor het Nederlandse festivalseizoen

Het festivaljaar 2024 zit er al een tijdje op. Het Amsterdam Dance Event (ADE) in oktober was de laatste écht grote knaller van het seizoen, dat traditiegetrouw weer namen als Paaspop, Best Kept Secret, Pinkpop, Concert at Sea, Defqon.1, Rock Werchter, Awakenings, Down The Rabbit Hole, Zwarte Cross, Tomorrowland, Lowlands en Mysteryland op de kalender had staan. 

In totaal trokken er meer dan 1 miljoen mensen naar de verschillende festivals. Maar wie zijn die festivalbezoekers precies? En wat kunnen (toekomstige) festivalsponsors met die informatie? Onderzoeksbureau Markteffect ging voor Sponsorreport op zoek naar de persoon achter de koper van het festivalticket.

Aan het onderzoek van Markteffect namen 426 festivalgangers deel. De helft van hen was man, de helft vrouw. Ongeveer één vijfde (22%) van de respondenten was jonger dan 35 jaar, meer dan de helft (53%) was 35 tot 55 jaar en ruim een kwart (26%) was 55+. Van alle festivalbezoekers bezocht 66% dit jaar nog een festival en voor 33% was het laatste bezoek in 2023. Liefst 21% van de respondenten is werkzaam in de gezondheids- of welzijnszorg. Die sector is daarmee veruit het best vertegenwoordigd.

Genres

Bij een festival zullen de meeste mensen in eerste instantie aan een muziekfestival denken. Ook uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat dit het populairste genre is: 87% geeft aan het liefst een muziekfestival te bezoeken. Op gepaste afstand volgen foodfestivals (31%), filmfestivals (15%), kunstfestivals (12%) en fantasyfestivals (8%).

Voor de muziekfestivalliefhebbers is de keuze gelukkig dan ook reuze. Maar welke van de talloze muziekfestivals vielen bij de respondenten het beste in de smaak? Pinkpop is door 40% van hen weleens bezocht en scoort daarmee het hoogst. Lowlands (23%) en de Zwarte Cross (19%) completeren het podium. Down The Rabbit Hole (5%) en Best Kept Secret (4%) stonden voor de muziekfestival-bezoekende respondenten nog niet vaak bovenaan het lijstje. Wat nog wel belangrijk is om toe te voegen: 22% van de respondenten bezocht géén van de festivals uit het lijstje (zie verderop in dit artikel) en koos dus zeer waarschijnlijk voor een iets kleinschaliger variant.

Houding ten opzichte van sponsors

Festivals en sponsoring kunnen niet zonder elkaar. Een festival moet sponsors hebben voor hun financiële bijdragen, een sponsor heeft festivals nodig om zichzelf te laten zien. Goed nieuws voor beide partijen: 8% van de festivalbezoekers staat heel positief tegenover sponsoring op een festival, 50% ‘gewoon’ positief en 40% staat er neutraal tegenover. Slechts 2% heeft een negatieve kijk op sponsoring bij festivals. Niemand koos voor ‘heel negatief’.

Wellicht komt de neutraal-positieve houding ten opzichte van sponsors op festivals wel doordat mensen begrijpen hoe belangrijk ze zijn of omdat de respondenten gewoon gewend zijn aan posters, billboards, flyers, stands en socialmediaposts en dit haast bij de festivalaankleding vinden horen. Veel van de respondenten die zich nog actief kunnen herinneren dat zij rondom een festival sponsoring hebben gezien, geven immers aan dat ze de sponsors vaak op dergelijke plekken tegenkomen. Zo zegt 54% dat ze sponsors op posters, billboards of flyers hebben gezien en 48% heeft sponsors voorbij zien komen op stands op het festival. Onderaan de lijst staat sponsoring op of nabij het transport naar een festival (17%). Geen heel laag percentage, maar Red Bull kan dus toch beter een standje openen op het terrein dan een shuttlebus volstickeren.

Bekijk het gehele artikel dat geplaatst is op 4 februari op sponsorreport hier

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Markteffect versterkt directieteam en verstevigt samenwerking binnen The Relevance Group

Hoe denken Nederlanders over hun zitgedrag?

Bijna de helft van werkend Nederland (44%) ervaart regelmatig tot te vaak werkdruk

Vijf feitjes over sportvolgend Nederland

<p>Bas <span>de Vries</span></p>

Bas de Vries

Client Consultant