CSRD: Hoe de duurzaamheidsrapportage jouw bedrijf raakt en kansen biedt

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor consumenten. Niet alleen in de producten en diensten die ze kopen, maar ook in de bedrijven waar ze klant zijn. Deze groeiende focus op duurzaamheid wordt verder versterkt door nieuwe wetgeving. Met de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) wordt transparantie over duurzaamheid nog belangrijker. Niet alleen voor klanten, maar ook voor investeerders, beleidsmakers en werknemers. En niet alleen grote bedrijven, maar ook kleinere bedrijven krijgen al snel met de CSRD te maken. Zo moeten de eerste bedrijven vanaf 2024 verplicht rapporteren over hun eigen impact én die van hun leveranciers (vaak kleinere bedrijven) over hun impact.

Vanuit de CSRD moeten grote bedrijven vanaf 2024 verplicht rapporteren over hun impact op Environment, Social en Governance (ESG). Dit voelt misschien als extra regelgeving, maar het biedt juist een kans om je te onderscheiden. In deze blog ontdek je hoe de CSRD jouw bedrijf beïnvloedt en hoe marktonderzoek helpt bij een succesvolle implementatie.

De risico’s én kansen van de CSRD

De invoering van de CSRD brengt verplichtingen met zich mee. Er niet aan voldoen kan leiden tot:

  • Reputatieschade en verlies van vertrouwen;
  • Juridische consequenties en mogelijke boetes;
  • Minder aantrekkelijkheid voor investeerders en klanten.

Maar de CSRD biedt ook strategische kansen; bedrijven die het slim aanpakken, kunnen juist profiteren. Het biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om je te onderscheiden als een duurzaam en transparant merk. Dit kan leiden tot een sterkere concurrentiepositie, een hogere klantloyaliteit en een positievere merkperceptie. Bovendien kan een actieve duurzaamheidsstrategie intern bijdragen aan meer betrokken medewerkers en sterkere relaties met stakeholders.

Hoe marktonderzoek helpt bij CSRD

In de aanloop naar de implementatie van de CSRD hebben wij al veel bedrijven mogen ondersteunen. Marktonderzoek biedt niet alleen inzicht je positie als bedrijf betreffende duurzaamheid, maar helpt ook bij het bepalen van strategische prioriteiten. Dit zijn enkele manieren waarop marktonderzoek hét verschil maakt:

  • Huidige situatie in kaart brengen: met marktonderzoek helpen wij je inzicht te krijgen in je marktpositie op het gebied van duurzaamheid, ter ondersteuning van de verplichte CSRD-rapportage. Op welke ESG-aspecten scoor je goed? Waar is verbetering mogelijk? En mis je wellicht bepaalde elementen? Dit inzicht stelt je in staat gerichte verbeteringen door te voeren.
  • Stakeholders betrekken: de CSRD verplicht bedrijven om hun beleid af te stemmen op de input van stakeholders. Met marktonderzoek brengen we in kaart hoe stakeholders denken over jullie keuzes op het gebied van ESG-thema’s. Vooraf onderzoeken we welke thema’s consumenten, werknemers en andere stakeholders belangrijk vinden en welke het beste aansluiten bij jouw bedrijf. Daarnaast toetsen we hoe men de door jullie gemaakte keuzes voor bepaalde thema’s beoordeelt. Zo weet je of je de juiste thema’s oppakt en kun je waar nodig bijsturen. Ons marktonderzoek biedt daarbij een onafhankelijke onderbouwing om deze keuzes te verantwoorden.Achteraf meten we hoe stakeholders jouw acties rond de gekozen thema’s ervaren en welk effect dit heeft op je imago en duurzaamheidspositie. Zo ontstaat een continue feedbackloop waarmee je je ESG-beleid steeds verder kunt aanscherpen.
  • Concurrentieanalyse: omdat alle bedrijven te maken hebben met de CSRD, is het essentieel om te weten hoe jouw bedrijf presteert op het gebied van duurzaamheid in vergelijking met de concurrentie. Marktonderzoek biedt hierbij de oplossing. Het geeft niet alleen inzicht in je positie, maar ook in kansen om je (verder) te onderscheiden in de markt.

Voorbereiden op CSRD: actie is nu nodig

De CSRD is geen verre toekomstmuziek, maar een realiteit waarmee bedrijven nú aan de slag moeten. Door tijdig te investeren in duurzaamheidsrapportage, voorkom je last-minute stress en ben je goed voorbereid op de toekomstige regelgeving. Maar nog belangrijker: je benut de CSRD als kans om jouw merk te versterken en je concurrentiepositie te verbeteren.

Wil je weten hoe wij jouw bedrijf met marktonderzoek kunnen ondersteunen bij de CSRD? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe wij kunnen helpen om jouw duurzaamheidsdoelen te bereiken.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

MIE 2025 - het grootste Data & Insights Event van de Benelux

De Nationale Voice Monitor 2025

Hoe kwalitatief en kwantitatief onderzoek elkaar versterken

Momenten die tellen: hoe sturen op Category Entry Points (CEP’s) je marketingstrategie versterkt

Ank <span>Hobbes</span>

Ank Hobbes

Client Consultant