Met AI als leidend thema organiseerde SMART, de D&IN-groep voor jonge insightsprofessionals, twee roundtables en een presentatie op het drukke MIE van vorige maand. SMART-bestuursleden Xiao-Mei Huang en Mieke van Bergen vertellen hoe de sessies verliepen en hoe zij de dag hebben ervaren, te beginnen met de interactieve roundtable: How AI is shaping the future skillset: the roundtable for young professionals, onder leiding van Isabel van der Voort (design researcher bij Perspective) en Emma Keetels (lead research-analist bij SKIM Healthcare).
Mieke van Bergen, research expert bij Markteffect: ‘Samen met andere jonge professionals gingen we tijdens de roundtables in gesprek over hoe AI ons werk verandert, en vooral: wat dat betekent voor de vaardigheden die we nodig hebben in de toekomst. De verschillende perspectieven zorgden voor levendige discussies, met als overkoepelende conclusie: AI omarmen wordt een must, maar kritisch denken blijft key. We zijn het er allemaal over eens dat samenwerken met AI nieuwe kansen biedt, maar dat menselijke interpretatie en beoordelingsvermogen niet vervangbaar zijn. Juist dat maakt onze rol als onderzoekers in de toekomst zo waardevol.’
Hoe verliep de presentatie over de vaardigheden die door AI steeds belangrijker worden?
Xiao-Mei Huang, research executive bij Ruigrok: ‘Deze interactieve sessie voor data- en insightsprofessionals gaf ik samen met Mieke. De hoofdvraag was: wat zijn de must-have skills voor young professionals in de komende 5 jaar? Eerst vroegen we aan het publiek wat zij dachten met behulp van een mentimeter. Vervolgens lichtten Mieke en ik vanuit onze eigen ervaring toe hoe wij tegen de ontwikkelingen aankijken, zowel vanuit kwalitatief als kwantitatief perspectief.’
Wat vroegen jullie zoal?
Mieke: ‘Eerst vroegen we naar de voornaamste werkzaamheden van de aanwezigen nú en vervolgens hoe ze die over 5 jaar zien. Opvallend: nu staan rapporteren, data-analyse en interviewen centraal. Maar in 2030 verwachten professionals vooral te interviewen, adviseren en… prompten! Ook op basis van onze eigen ervaring zien we een verschuiving binnen onze werkzaamheden. Daarin wordt het interpreteren van de resultaten en het adviseren steeds belangrijker. Dit omdat er vanwege AI steeds meer geautomatiseerd wordt. Ook het belang van prompting zien we allebei vaker terugkomen in onze werkzaamheden. AI-literacy wordt daardoor een belangrijke vaardigheid om te ontwikkelen als onderzoeker. De meest gebruikte AI-tools vanuit het publiek waren ChatGPT en Copilot voor rapporteren en data-analyse - die interessant genoeg vallen onder de voornaamste huidige werkzaamheden. Waar ze AI vooral níet voor willen gebruiken is communicatie, (strategisch) adviseren en interviewen; en dat zijn ook veelgenoemde werkzaamheden die over 5 jaar worden verwacht door de professionals.’
En dan de hoofdvraag: wat zijn de must-have skills de komende vijf jaar?
Xiao-Mei: ‘Als nummer-1 skill werd kritisch denken genoemd, gevolgd door prompting en analytisch denken. Ook wij zelf verwachten dat, vanuit onze ervaring. AI-tools hebben veel te bieden en kunnen ons werk gemakkelijker maken. Daardoor blijft er tijd over om nog meer inzicht en waarde toe te voegen aan onze onderzoeken. Maar om dat te bereiken is het van belang dat we goed met AI leren samenwerken door onze AI-literacy te ontwikkelen, waaronder prompt-engineering. Tegelijkertijd moeten we kritisch blijven nadenken. We moeten onze eigen kennis, expertise en gezond verstand blijven gebruiken om de onderzoekskwaliteit te waarborgen en organisaties echt goed verder te helpen.’
Kortom, een leerzaam MIE’25…
Xiao-Mei: ‘Zeker, we gingen met een uitgelaten gevoel naar huis. Het waren twee bomvolle en inspirerende dagen. Als SMART-bestuur hebben we niet alleen waardevolle sessies mogen hosten, maar vooral ook veel fijne gesprekken gevoerd met andere young professionals uit de industrie. We lieten mensen natuurlijk niet met lege handen naar huis gaan en deelden - passend in het thema van SMART - doosjes met smarties uit.’
Over SMART
SMART is de organisatie binnen het D&IN voor jonge professionals in het marktonderzoeksvak en data-science. Ze organiseren onder meer SMART Talks, informele en inspirerende bijeenkomsten voor kennisuitwisseling. De volgende is op 5 juni en zal opnieuw inzoomen op actuele ontwikkelingen in het vakgebied.
Dit artikel is geschreven door Robert Heeg. Lees hier zijn gehele artikel.
Naar het overzicht