Verder houden in 2025 veel Nederlanders hun benzineauto, maar is er toch meer bereidheid voor verandering. Ondernemers kiezen vaak voor duurzaam vervoer voor hun imago. Benieuwd naar meer inzichten? Bekijk hier het gehele trendrapport voor alle onderzoeksresultaten.
Opvallende onderzoeksresultaten:
- Autobezitters kiezen vaak elektrisch, hybride of waterstof vanwege het milieu (58%). Goedkope brandstof (48%) is de tweede reden voor hun keuze. en stil en soepel rijden (36%) staat op de derde plaats;
- Voor ondernemers staat 'milieu' bovenaan: 71% van hen kiest voor duurzaam vervoer als belangrijkste drijfveer, waaronder zzp'ers (80%), mkb'ers (67%) en gz (73%);
- Opvallend is dat 12% van de Nederlanders bij vervanging geen nieuwe auto gaat kopen;
- Bijna 50% van de Nederlanders rijdt met de benzineauto naar werk. Ongeveer 7% kiest voor het openbaar vervoer, 7% gebruikt de elektrische fiets en 14% neemt de gewone fiets naar werk;
- Hoe ver is het OV-punt? Gemiddeld 25 minuten lopen, 12 minuten fietsen, 6 minuten met de auto;
- Imago wordt steeds belangrijker als reden om te verduurzamen. In 2024 was dit 48% bij mkb/gz. Nu is het 62%;
- Werkgevers stimuleren duurzaam vervoer vooral met laadpalen (53%), flexibele werktijden en thuiswerkopties (50%) – de meest duurzame oplossing.
- Net als vorig jaar vinden particulieren dat de overheid de transitie moet versnellen. 75% vindt dat ook werkgevers hierin een rol hebben;
- Verzekeraars hebben ook verantwoordelijkheid. Geven ze financiële hulp, zoals premiekorting? Dan worden 68% van de particulieren en 74% van de ondernemers positiever over hen.
''De afgelopen maanden heb ik samen met Thomas aan dit interessante en leerzame onderzoekstraject van NN mogen werken. Door een uitgebreid onderzoek onder meerdere doelgroepen, wat nu ook voor het eerst over tijd gemeten is, hadden we een hoop data tot onze beschikking en konden we er vanuit meerdere invalshoeken naar kijken. Ik kijk met plezier terug op de het traject, mede dankzij de samenwerking met een zeer betrokken en kundige opdrachtgever.''
Kelly Haens, Research Expert
Over het onderzoek van Markteffect
Dit kwantitatieve onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve groep van 1735 particulieren en 678 ondernemers. De respons is verzameld tussen december en januari 2025. Hoofdvraag van het onderzoek was: wat is de kennis, houding en gedrag van ondernemers en particuliere autobezitters over duurzame vervoersmiddelen.
Naar het overzicht