Bijna de helft van de Nederlanders kan minder sparen dan een half jaar geleden

De afgelopen maanden blijven Nederlanders merken dat hun financiële situatie onder druk staat. Zo blijkt uit onderzoek van Markteffect dat maar liefst 73% van de Nederlanders het gevoel heeft dat zij qua financiële middelen er het afgelopen half jaar op achteruit zijn gegaan. Verder geeft bijna de helft van de Nederlanders (45%) aan dat zij minder sparen dan een half jaar geleden. Slechts 9% van de Nederlanders geeft aan dat de inflatie geen invloed heeft op hun dagelijks leven. En dat blijft niet zonder gevolgen: 19% van de Nederlanders ligt er soms wakker van en 16% van de Nederlanders heeft moeite om de maandelijkse rekeningen te betalen.

Dit artikel in het kort:

  1. 48% van de Nederlanders heeft het idee dat hij/zij zijn/haar bestedingspatroon het afgelopen half jaar heeft aangepast vanwege de inflatie;
  2. Slechts 9% van de Nederlanders geeft aan dat de inflatie geen invloed heeft op hun dagelijks leven;
  3. Op dit moment beoordelen Nederlanders hun financiële situatie gemiddeld met een 7,1. Jongeren onder de 35 jaar geven hun situatie een 6,7, terwijl 55-plussers deze waarderen met een 7,4.

Wederom het meest bespaard op boodschappen

Bijna de helft van de Nederlanders (48%) heeft het idee dat hij/zij zijn/haar bestedingspatroon het afgelopen half jaar heeft aangepast. Om de gevolgen te beperken, zijn de meeste aanpassingen gemaakt op het gebied van:

  1. Boodschappen (72%)
  2. Kleding (56%)
  3. Uitjes (43%)
  4. Vakantie (37%)
  5. Abonnementen (28%)
  6. Hobby’s (26%)
  7. Goede doelen (18%)
  8. Kansspelen (loterijen, krasloten etc.) (14%)
  9. Elektronica (14%)
  10. Sport (13%)

Besparen begint in de supermarkt

De supermarkt blijft voor veel Nederlanders, net als bij de vorige meting in oktober 2024, dé plek om te besparen. Nederlanders die hun bestedingspatroon hebben aangepast op de categorie boodschappen, maken vaker gebruik van aanbiedingen of kortingen (67%), kopen vaker goedkopere merken of huismerken (62%) of vergelijken de prijzen vaker dan voorheen (50%).

Ook wordt er bewuster gewinkeld: 68% van de Nederlanders vermindert impulsieve aankopen door bijvoorbeeld met een boodschappenlijstje op pad te gaan. Verder besluit 51% van de Nederlanders om bepaalde – te dure – producten in de supermarkt niet meer te kopen.

Minder uitjes en vakanties

Om de kosten te drukken, zegt 40% van de Nederlanders minder vaak uitstapjes te maken. Ook vakanties worden getroffen door de stijgende kosten: 34% van de Nederlanders is van plan om minder vaak op vakantie te gaan of juist dichter bij huis te blijven.

Verzekeringen onder de loep

Ook op het gebied van verzekeringen wordt kritisch gekeken naar de kosten. Een op de vijf Nederlanders (20%) heeft een of meerdere verzekeringen aangepast of stopgezet om geld te besparen. Daarnaast is 19% van de Nederlanders dit jaar overgestapt op een goedkopere zorgverzekering en kiest 17% bewust voor een hoger eigen risico, om zo de maandelijkse premie te verlagen.

Ouderen positiever over financiële situatie dan jongeren

Op dit moment beoordelen Nederlanders hun financiële situatie gemiddeld met een 7,1. Jongeren onder de 35 jaar geven hun situatie een lager rapportcijfer, namelijk een 6,7. Ouderen van 55 jaar en ouder zijn daarentegen positiever en beoordelen hun financiële situatie met een 7,4. Dit laat zien dat, ondanks de economische uitdagingen, veel Nederlanders hun financiële situatie over het algemeen als redelijk positief ervaren.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in maart 2025 onder een representatieve steekproef van 1.007 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder.

Benieuwd naar de gehele rapportage waar onder andere meer verteld wordt over de rol van de werkgever en financiële aanpassingen? Download hier de gehele rapport.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Beautiful Lives versterkt The Relevance Group

Markteffect is onderdeel van The Relevance Group – wat betekent dat voor jou? 

Markteffect in de race voor data-award

Markteffect wederom opgenomen in Emerce100

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Client Consultant