Catch the Shopper 2025

Elke week vallen er talloze folders op de deurmat van Nederlandse huishoudens. Ook online is het aanbod aan folders groot. Maar welke folders spreken de consument nu écht aan? Om dit te achterhalen, mochten wij wederom het onderzoek uitvoeren. Gisteren werden tijdens het Catch the Shopper event in Groenekan voor het derde jaar op rij de meest gewaardeerde folders van Nederland in het zonnetje gezet.

In een representatief onderzoek onder ruim 3.000 consumenten onderzochten wij in twee fases welke folders het meest in de smaak vielen.

Opzet van het onderzoek

In de eerste ronde gaven ruim 1.500 consumenten spontaan aan welke folders zij het meest aansprekend vonden — zonder suggesties vooraf. Zo ontstond er een waardevolle longlist van 25 folders. Daarbij werd ook gevraagd of de voorkeur uitging naar de online of papieren versie, zodat beide categorieën zuiver meegenomen konden worden. In de tweede fase beoordeelden nog eens zo’n 1.500 consumenten de folders uit deze lijst op verschillende criteria: aantrekkelijkheid, overzichtelijkheid, scherpte van de aanbiedingen en de mate waarin de folder aanzet tot winkelbezoek. Op basis van deze input is een duidelijke ranking ontstaan van de folders die het beste scoren bij het Nederlandse publiek.

Onze Client Director Jeannetta Berghahn was aanwezig om extra toelichting te geven op het onderzoek en mocht als kers op de taart de award uitreiken aan de winnaar van de beste Papieren Folder. Dit jaar gewonnen door Vomar. Vomar kreeg veel lof voor de manier waarop de folder past bij de uitstraling van de winkel en de overzichtelijkheid.

Dankzij de aantrekkelijke vormgeving, de consistentie in branding en het leesgemak won @Albert Heijn de Reclamefolder Award voor de beste Online Folder.

Naast de consumentenprijzen werd er ook een vakprijs uitgereikt. De vakjury bekroonde HEMA met de Reclamefolder Award. We feliciteren alle winnaars van harte met deze mooie erkenning!

‘Het was een inspirerende en leerzame dag vol fantastische sprekers en sterke cases. Zoals altijd een waardevolle ervaring met veel boeiende gesprekken én een mix van bekende en nieuwe gezichten. Nogmaals gefeliciteerd aan HEMA, Vomar en Albert Heijn!’ – Jeannetta Berghahn, Client Director bij Markteffect

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Meer investeringen in duurzame mobiliteit door CSRD-verplichting

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Nederlanders willen duurzaam eten, maar prijs en verkrijgbaarheid vormen struikelblok

Jeannetta <span>Berghahn</span>

Jeannetta Berghahn

Client Director