Werknemers die wél een training, cursus of opleiding hebben gevolgd, doen dit voornamelijk om zichzelf te ontwikkelen (49%), hun vakkennis en vaardigheden up-to-date te houden (43%) of om door te kunnen groeien binnen het bedrijf (32%).
Leren doe je (meestal) op de werkvloer
De meeste werknemers volgen hun training of cursus bij hun eigen werkgever (37%). De belangrijkste aspecten voor de keuze voor een onderwijsaanbieder zijn de reisafstand/ bereikbaarheid (20%), prijsniveau (16%) en praktijkgericht onderwijs (16%). De waarde van het diploma speelt voor 15% een rol.
Werknemers die een training of cursus volgden, geven aan dat dit hun prestaties verbeterd (27%). Voor 20% leidde het tot nieuwe taken of verantwoordelijkheden, en nog eens 20% zag het terug op hun loonstrook. Daarentegen zegt ruim een kwart van de medewerkers (28%) geen verschil te merken.
Liever kort en krachtig
Voor degenen die een opleidingstraject volgden, is de voorkeur duidelijk: hoe korter, hoe beter. De populairste optie is een training van één dag(deel) (30%), gevolgd door enkele dagen (24%). Langdurige programma’s, zoals opleidingen van een maand (10%) of zes maanden of langer (12%) blijven duidelijk achter.
In de afgelopen twee jaar hebben werknemers vooral gekozen voor losse trainingen of cursussen (40%). Daarnaast gaf 24% van de werknemers aan een e-learning te hebben gevolgd. Interne trainingen bij de eigen werkgever waren met 19% ook een veelvoorkomende vorm van bijscholing.
(Blijven) leren of stilstaan?
Opvallend genoeg is een derde van de werknemers (33%) niet van plan om in de komende twee jaar een training, cursus of opleiding te volgen. De belangrijkste reden? Geen interesse of behoefte (40%). Daarnaast geeft 32% aan dat dit niet nodig is voor hun werk, of dat ze er simpelweg de tijd niet voor hebben (16%).
Tegelijkertijd is er ook een grote groep die wél de intentie heeft om zich verder te ontwikkelen. Zij willen dit voornamelijk doen om bij te scholen (66%) of om op te scholen (20%).
Onderzoeksverantwoording
Dit onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve doelgroep van 2.576 respondenten, bestaande uit 2.076 professionals tussen de 21 en 67 jaar en 500 beslissers en beïnvloeders van de ontwikkeling van het personeel binnen een organisatie.
Naar het overzicht