Waarom een instroomonderzoek onmisbaar is voor jouw onderwijsinstelling

De eerstejaarsstudent. Je ziet ze elk jaar weer vol verwachtingen en frisse motivatie binnenlopen in september. Maar hoe hebben zij het hele traject richting jouw onderwijsinstelling eigenlijk ervaren? Welke momenten hebben het verschil gemaakt? En waar liepen ze tegenaan? De instroom van nieuwe studenten is elk jaar weer het moment van de waarheid voor onderwijsinstellingen.

Een instroomonderzoek geeft onder andere antwoord op deze vragen. Door in gesprek te gaan met eerstejaarsstudenten krijg je haarscherp inzicht in wat zij hebben ervaren, waar knelpunten zaten en wat hen juist enthousiast maakte. Met deze inzichten kun je als instelling direct aan de slag om het instroomproces slimmer, soepeler en effectiever te maken.

Van eerste indruk tot eerste schoolweek

Een instroomonderzoek biedt je de kans om het hele studiekeuzeproces te bekijken door de bril van je doelgroep: de studenten zelf. Van de eerste (online) oriëntatie tot de eerste weken op de opleiding. Hoe hebben studenten de communicatie ervaren? En wat zijn voor hen doorslaggevende factoren geweest om zich aan te melden bij jouw instelling? Door juist op deze punten in te zoomen, maken we de 'black box' van studiekeuze een stuk transparanter.

Praktisch én strategisch

Een instroomonderzoek bij Markteffect is volledig afgestemd op onderwijsinstellingen. Daarnaast is ons instroomonderzoek zo ontworpen dat het studenten op een laagdrempelige manier uitnodigt om hun mening te geven. We houden het praktisch, duidelijk en toepasbaar.

Na afloop ontvang je van ons een visueel rapport met concrete aanbevelingen en een presentatie op locatie, waarin we samen sparren over vervolgstappen. Zo helpen we je niet alleen met inzichten, maar ook met het doorvertalen naar gerichte acties voor het komende wervingsjaar.

Wat levert het op?

  • Inzicht in het instroomproces van eerstejaarsstudenten op alle niveaus;
  • Heldere rapportages met visuele analyses, aanbevelingen en conclusies;
  • Advies en presentatie op locatie, afgestemd op de specifieke situatie van jouw instelling.

De toekomst van je onderwijsinstelling begint bij de instroom van vandaag. Zorg dat je weet wat
er speelt bij jouw studenten en maak van hun feedback jouw groeikans.

Timing is key

Het ideale moment om dit onderzoek af te nemen? Oktober. Studenten hebben dan hun eerste indrukken vers in het geheugen en kunnen goed reflecteren op hun keuzeproces. Daarom starten we de voorbereiding al vóór of direct na de zomervakantie. Zo kunnen we in oktober (en eventueel november) het onderzoek daadwerkelijk uitvoeren.

Binnen 7 tot 8 weken ligt er dan een helder beeld van de instroomervaring zodat je genoeg tijd hebt om met de resultaten aan de slag te gaan voor het nieuwe wervingsjaar.  

Benieuwd wat een instroomonderzoek voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust contact op. We denken graag met je mee!

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Eén op de drie werknemers heeft de afgelopen twee jaar géén scholing gevolgd

Leven Lang Ontwikkelen Congres 2025

Hoe AI, geldzorgen en andere maatschappelijke thema’s de studiekeuze van scholieren kleuren

Wat levert een macrodoel-matigheidsonderzoek op?

Leon <span>Geboers</span>

Leon Geboers

Client Consultant