Nutricia zet 'ondervoeding op het menu' met nieuwe campagne 

Vandaag is de campagne ‘Ondervoeding op het Menu’ gelanceerd door Nutricia. Het doel: het vergroten van de bewustwording rondom ondervoeding in Nederland. Hoewel naar schatting meer dan 300.000 thuiswonende ouderen ondervoed zijn, blijkt uit onderzoek dat slechts 27% van de Nederlanders weet wat ondervoeding daadwerkelijk inhoudt. Daarnaast maakt 85% van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen zelf risico te lopen op ondervoeding. De gevolgen hiervan zijn groot, want herstel na ziekte of een operatie duurt langer, ziekenhuisopnames worden verlengd en, in het ergste geval, kan ondervoeding leiden tot vroegtijdig overlijden. De signalen van ondervoeding zijn vaak zichtbaar voor de omgeving. Maar om ondervoeding te herkennen, is kennis nodig. 

Ondervoeding ontstaat in Nederland vaak niet door honger, maar door ziekte, verdriet, eenzaamheid, verminderde eetlust of psychische problemen - met ingrijpende gevolgen voor gezondheid, herstel en zorgkosten. Ondervoeding kent duidelijke signalen, zoals onbedoeld gewichtsverlies of vermoeidheid, maar niet iedereen herkent te signalen bij zichzelf of naasten. Als signalen eerder herkend worden, kan ondervoeding in veel gevallen voorkomen worden. Daarom lanceert Nutricia de landelijke campagne ‘Ondervoeding op het Menu’. Deze campagne vergroot het bewustzijn rondom ondervoeding onder het brede publiek, zodat signalen eerder worden (h)erkend en er sneller kan worden gehandeld. De campagne geeft mensen met ondervoeding, maar ook hun vrienden, buren, familieleden, mantelzorgers en zorgprofessionals concrete handvatten om in actie te komen tegen ondervoeding. 

Concrete oproep: ‘Praat, herken en kijk naar elkaar om’ 

De campagne ‘Ondervoeding op het Menu’ draait om proactief inzetten op preventie: het probleem herkenbaar maken, signalen eerder zien en sneller hulp inschakelen. Door de inzet van een fysieke activatie, samenwerkingen met influencers en online advertenties, diverse posters in de buitenruimte, huisartsenpraktijken en buurthuizen én een nieuwe publiekswebsite www.ondervoedingophetmenu.nl krijgen burgers, mantelzorgers en zorgprofessionals concrete handvatten om samen in actie te komen.  

De campagne geeft handvatten aan het brede publiek - van patiënten en mantelzorgers tot zorgprofessionals - om alert te zijn op signalen. Nutricia roept op tot: 

  • Praat over voeding en gezondheid, thuis met familie en vrienden én in de zorg met experts die je kunnen helpen. 
  • Herken de signalen van ondervoeding, zoals onverwacht gewichtsverlies, losser zittende kleding of horloge, een boterham die blijft liggen of traplopen dat ineens zwaarder voelt. 
  • Kijk naar elkaar om, en vraag hulp bij een arts, diëtist of thuiszorg bij een vermoeden van ondervoeding.  
  • Lieve Degrauwe, directeur gespecialiseerde voeding bij Nutricia, onderdeel van Danone: “Met ‘Ondervoeding op het Menu’ zetten we het probleem letterlijk op tafel. Hoe eerder we signalen herkennen en erkennen, hoe sneller er gehandeld kan worden. Zo maken we samen het verschil.” 

Brede steun en samenwerking 

Ook mantelzorgers onderstrepen de noodzaak: 74% vindt dat zij samen met zorgverleners beter getraind moeten zijn in het herkennen van signalen. De campagne sluit aan bij de Agenda Ondervoeding NL, die onlangs werd aangeboden aan staatssecretaris Tielen (Jeugd, Preventie en Sport). Met deze Agenda zetten betrokkenen uit verschillende sectoren, waaronder Nutricia, zich gezamenlijk in voor meer bewustwording, signalering en (dieet)behandeling van ondervoeding. 

Over het onderzoek    

Dit onderzoek is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau Markteffect, op basis van onafhankelijk, kwantitatief onderzoek onder 1015 Nederlanders in juli 2025. Lees het gehele artikel dat op 3 oktober op de site van nutricia is geplaatst hier, of kijk voor meer informatie op: www.ondervoedingophetmenu.nl.  

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Recap Data & Analytics Congres 2025

Jouw woning in een veranderend klimaat

Leven Lang Ontwikkelen Congres op 18 juni 2026

Gastvrijheid op de werkvloer begint met sfeer en persoonlijke aandacht

<p>Joris <span>van de Schoor</span></p>

Joris van de Schoor

Client Consultant

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?