Groenten en fruit populair, maar kennis over aanbevolen hoeveelheid blijft achter

Nederlanders hebben een positief beeld van groenten en fruit, maar weten vaak niet hoeveel ze er dagelijks van zouden moeten eten. Dat blijkt uit nieuw consumentenonderzoek van Markteffect in opdracht van GroentenFruit Huis.

Uit het onderzoek blijkt dat zeven op de tien Nederlanders gezond eten vooral associëren met het eten van veel groenten en fruit. Toch weet slechts 17 procent dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente 250 gram is. Vooral jongeren tussen de 18 en 35 jaar geven aan dat hun eetgedrag het afgelopen jaar is veranderd en staan open voor meer bewustwording.

Lancering vernieuwde online encyclopedie Veggipedia

Om consumenten te helpen met kennis en inspiratie lanceert GroentenFruit Huis tijdens de Week van Ons Eten op 9 oktober, Nationale Groente- en Fruitdag, de vernieuwde Veggipedia. Deze online encyclopedie over groenten en fruit heeft een frisse uitstraling, verbeterde zoekfunctie en praktische informatie over meer dan 500 soorten.

Nieuw is dat bij een deel van de recepten de CO₂-impact wordt weergegeven, zodat bezoekers direct inzicht krijgen in de duurzaamheidsvoetafdruk van hun maaltijd. Daarmee wil GroentenFruit Huis consumenten helpen gezondere én duurzamere keuzes te maken.

Samen werken aan meer groente en fruit voor iedereen

Met de vernieuwde Veggipedia wil GroentenFruit Huis consumenten beter informeren en inspireren. "Kennis leidt tot keuze en elke keuze telt voor gezondheid én duurzaamheid", aldus de organisatie. Veggipedia is een onafhankelijke online bron met informatie over ruim 500 groente- en fruitsoorten en meer dan 500 gezonde recepten. De site biedt antwoord op vragen over voedingswaarde, herkomst, gebruik en bewaarmethoden. Veggipedia wordt beheerd door GroentenFruit Huis.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van GroentenFruit Huis. Bekijk het gehele artikel dat geplaatst is op de site van AGF op 9 oktober hier

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Bijna de helft van de Nederlanders (46%) eet vrijwel dagelijks vlees of vis

Nutricia zet 'ondervoeding op het menu' met nieuwe campagne 

Omdat smaken verschillen: zo werkt een smaaktest

Online communities brengen de praktijk naar je merkstrategie

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?