MaxDiff analyse

De MaxDiff-methodiek is een voorbeeld van een techniek die is gebaseerd op het keuzegedrag van consumenten. Bij het maken van diverse keuzetaken weegt de consument verschillende aspecten tegen elkaar af: per taak wordt gevraagd aan te geven welk element men het meest belangrijk of interessant vindt en welk element het minst belangrijk of interessant. Hieruit wordt duidelijk welke aspecten in welke mate belangrijk zijn voor de interesse in jouw product of dienst.

Wat levert een MaxDiff analyse op?

Wij hebben deze techniek bijvoorbeeld gebruikt om voor een opdrachtgever te bepalen welke onderdelen van een vakantiepark meer en minder doorslaggevend zijn voor de keuze voor een vakantiepark. De resultaten helpen om te bepalen waar meer of minder in geïnvesteerd moet worden, maar zijn ook waardevolle input voor de marketingcommunicatie, om de vakantieparken optimaal onder de aandacht te brengen van de beoogde doelgroep. Daarnaast helpen de uitkomsten om bepaalde vakantieparken anders te positioneren en op deze manier verschillende doelgroepen optimaal te kunnen aanspreken.

De MaxDiff-techniek hebben we ook gebruikt om scherp te krijgen welke cadeautjes (incentives) de meeste potentie hebben om consumenten te overtuigen een energiecontract af te sluiten (conversie-optimalisatie). Voor het onderzoek had de opdrachtgever in een brainstormsessie al een groot aantal ideeën bedacht, die moesten worden teruggebracht tot de meest kansrijke opties. Uit het onderzoek bleek welke cadeautjes de meeste potentie hadden. Bovendien was het mogelijk dit nog eens te specificeren naar de groep die ‘in market’ was, oftewel consumenten met een aflopend of flexibel energiecontract die de opdrachtgever als energieleverancier zouden overwegen. De échte doelgroep dus.

Waarom kiezen voor een MaxDiff analyse?

Een MaxDiff-analyse biedt waardevolle inzichten in de voorkeuren van consumenten, waardoor je beter onderbouwde beslissingen kunt nemen. De methode helpt bij:

  • Het bepalen van de belangrijkste aspecten van een product of dienst.
  • Het optimaliseren van marketing- en communicatie-uitingen.
  • Het effectiever positioneren van producten of diensten voor verschillende doelgroepen.
  • Het identificeren van de meest impactvolle incentives voor conversie-optimalisatie.

Wij adviseren je graag of de MaxDiff-methodiek ook voor jouw onderzoeksvraag relevante resultaten kan opleveren.

Stefan <span>Klomp</span>

Stefan Klomp

Client Consultant