Volledig inzicht in jouw doelgroep via het doelgroeponderzoek

Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product in de markt wilt introduceren, of als je jouw huidige merk beter wilt positioneren. Op welke doelgroep moet je je richten? Welke wensen en behoeften heeft deze doelgroep? Hoe zorg je ervoor dat je deze doelgroep effectief bereikt? Lees hier hoe het doelgroeponderzoek wordt uitgevoerd.

Wij helpen je verder met deze vragen. De doelgroep wordt grondig geanalyseerd en de onderliggende kenmerken worden gedetailleerd in kaart gebracht. Door jouw doelgroep goed te kennen, kun je marketinginspanningen gerichter en relevanter inzetten, wat zal leiden tot effectievere campagnes en lagere mediaspends. Wij geloven in het opbouwen van een sterke relatie met onze klanten, zodat we samen kunnen streven naar het beste resultaat.

Wij brengen hier de doelgroepsegmenten in kaart. Bekijk hier een voorbeeld van een doelgroepsegmentatie.

“Door de goede en flexibele samenwerking met Markteffect hebben wij zeer waardevolle inzichten in onze doelgroep en bijbehorende segmenten. Bovendien was de nulmeting echt een belangrijk onderzoek bij de verdere groei van ons bedrijf.”
Rens Drost, Marketing en E-commerce manager Only for Men

doelgroep-2

Inzicht in de belangrijkste doelgroep(en) en onderliggende segmenten

drivers-barriers

Drivers & barriers per doelgroep om jouw product wél of níet te kopen

persona-1

Handvatten om de doelgroep optimaal en efficiënt te bereiken

Hoe wordt een doelgroeponderzoek uitgevoerd?

Een doelgroeponderzoek richt zich met name op de doelgroep in plaats van een product of dienst. Met dit onderzoek is het mogelijk de doelgroep op nauwkeurige wijze te doorgronden. Zo kan nauwkeurig worden bepaald waar de doelgroep zich bevindt, kunnen demografische kenmerken geïdentificeerd worden en kan bepaald worden hoe deze doelgroep het beste te bereiken is.

Doelgroeponderzoek wordt op verschillende manieren uitgevoerd. Zo kan door middel van (online) kwantitatief onderzoek inzicht worden gegeven of er verschillende segmenten te onderscheiden zijn. Vaak zijn er voor een specifiek product of dienst namelijk meer dan één interessante doelgroep, maar zijn er per doelgroep ook nog meerdere segmenten van elkaar te onderscheiden. Door middel van kwantitatief onderzoek kunnen deze doelgroepen blootgelegd worden en kan bovendien per doelgroep gedetailleerd inzicht worden gegeven in het gedrag en de aspecten die een belangrijke rol spelen.

Een andere manier om doelgroeponderzoek uit te voeren, is door middel van kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van diepte interviews of een Online Community. Soms is dit een aanvulling op het eerder benoemde kwantitatieve onderzoek, omdat op deze manier de diepgang en de dialoog met de doelgroep kan worden aangegaan. Anderzijds is het soms juist een voorbereiding voor het kwantitatieve onderzoek, omdat hiermee wensen, behoeften, drivers & barriers boven tafel worden gebracht. Aan de hand van de resultaten kunnen o.a. personas worden opgesteld.

We beschikken over een omvangrijk consumentenpanel (B2C) en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven (B2B). Door de grote omvang van de panels kan er gewaarborgd worden dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar deelnemen aan hetzelfde onderzoek. Zo blijven jouw onderzoeksresultaten relevant en zuiver. Uiteraard kunnen we ook een doelgroeponderzoek uitvoeren op basis van jouw eigen klantenbase. We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Enkele veelvoorkomende onderwerpen bij een doelgroeponderzoek:

Doelgroepen

Welke doelgroepen zijn (het meest) interessant voor uw product of dienst?

Segmenten

Welke segmenten zijn er binnen de (belangrijkste) doelgroepen aanwezig?

Drivers & barriers

Inzicht in de drivers en barriers om jouw product wél of juist niét te kopen

Concurrentie

Hoe scoort jouw merk ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en wat kun je leren van deze inzichten?

Hoe maakt Markteffect een doelgroeponderzoek uniek?

Onze onderzoeksspecialisten denken graag mee over wat elke doelgroep het meest interessant vindt, hoe ze het beste te bereiken zijn en welke mogelijke communicatie strategieën per doelgroep relevant kunnen zijn. We denken daarom aan de voorkant kritisch mee, zodat we enerzijds in jouw primaire informatiebehoefte kunnen voorzien. We kijken daarbij altijd naar de lessen die we hebben geleerd uit vergelijkbare doelgroeponderzoeken.

Bovendien kunnen we je helpen met de interpretatie en implementatie van de onderzoeksresultaten, door middel van de Markteffect Next Step Session. Dit is een strategische en interactieve workshop waarin we samen kijken naar de manier waarop dit onderzoek actionable kan maken. De ervaring leert dat deze sessies, die georganiseerd worden met ons interne projectteam, zorgen voor veel nieuwe ideeën en inspiratie.

Wat levert een doelgroeponderzoek op?

Bij Markteffect leveren we geen rapport dat enkel uit harde cijfers bestaat, we zorgen ervoor dat het rapport een handleiding is om jouw organisatie naar het volgende niveau te helpen. Je ontvangt heldere adviezen en aanbevelingen en zo weet je precies waar je verbeterpunten liggen. Wij vinden het namelijk belangrijk om er voor te zorgen dat je beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

Natuurlijk kunnen wij voor jou ook een continue meting uitvoeren, zodat je precies kunt achterhalen of jouw inspanningen effect hebben. En wanneer je later terugkijkt naar de resultaten, is het prettig om op één visual de belangrijkste resultaten in te kunnen zien. Daarom hebben we een eigen infographic ontwikkeld, die op basis van jouw onderzoek kan worden ingevuld.  

Onderstaand is een voorbeeld van een dergelijke infographic afgebeeld:

Doelgroepsegmentatie Markteffect

Afbeelding 1. Voorbeeld infographic doelgroep persona's. Bekijk hier de infographic online.

Hier vind je enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Behoefteonderzoek

Is er interesse in uw (nieuwe) product of dienst? Behoefteonderzoek is waardevol voor het toetsen van een nieuw product of een nieuwe dienst die u in de markt …

Meer info

Doelgroeppanels

Om online onderzoek optimaal te kunnen gebruiken, is het belangrijk om uw doelgroep goed te kunnen bereiken. Markteffect gebruikt hiervoor consumentenpanels, jongerenpane…

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer u inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van kw…

Meer info

Customer journey

Hoe ziet de (huidige) klantreis eruit? In een onderzoek naar de customer journey brengen we de reis in kaart die een prospect of consument aflegt om klant te worden of e…

Meer info

Positioneringsonderzoek

Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in uw positie in de markt ten opzichte van de concurrentie. Een goede positionering is voor elke organisatie goud waard. Hoe sco…

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe een doelgroeponderzoek in de praktijk werkt en wat het je onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor je uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat je sommige vraagstukken herkent, omdat je deze bijvoorbeeld binnen jouw eigen organisatie ook bent tegengekomen. 

Productconcepttest: 
Kalfire E-one elektrische haard

Behoefteonderzoek: GoodLife Foods

Online Community: Vitesse

Bezoekersonderzoek:
Eindhoven Airport

Veelgestelde vragen

Wat is een doelgroeponderzoek?

Een doelgroeponderzoek richt zich met name op de doelgroep in plaats van een product of dienst. Met dit onderzoek is het mogelijk de doelgroep op nauwkeurige wijze te doorgronden. Zo kan nauwkeurig worden bepaald waar de doelgroep zich bevindt, kunnen demografische kenmerken geïdentificeerd worden en kan bepaald worden hoe deze doelgroep het beste te bereiken is.

Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer je een nieuwe dienst of een nieuw product in de markt wilt gaan introduceren. Of als je jouw huidige merk beter wilt positioneren. Op welke doelgroep moet je je richten? Welke wensen en behoefte heeft deze doelgroep? Hoe zorgt je dat je deze doelgroep effectief bereikt?

Hoe wordt een doelgroeponderzoek uitgevoerd?

Doelgroeponderzoek wordt op verschillende manieren uitgevoerd. Zo kan door middel van (online) kwantitatief onderzoek inzicht worden gegeven of er verschillende segmenten te onderscheiden zijn. Vaak zijn er voor een specifiek product of dienst namelijk meer dan één interessante doelgroep, maar zijn er per doelgroep ook nog meerdere segmenten van elkaar te onderscheiden. Door middel van kwantitatief onderzoek kunnen deze doelgroepen blootgelegd worden en kan bovendien per doelgroep gedetailleerd inzicht worden gegeven in het gedrag en de aspecten die een belangrijke rol spelen.

Een andere manier om doelgroeponderzoek uit te voeren, is door middel van kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld in de vorm van diepte interviews of een Online Community. Soms is dit een aanvulling op het eerder benoemde kwantitatieve onderzoek, omdat op deze manier de diepgang en de dialoog met de doelgroep kan worden aangegaan. Anderzijds is het soms juist een voorbereiding voor het kwantitatieve onderzoek, omdat hiermee wensen, behoeften, drivers & barriers boven tafel worden gebracht. Aan de hand van de resultaten kunnen o.a. personas worden opgesteld.

Wat levert een doelgroeponderzoek op?

Bij Markteffect leveren we geen rapport dat enkel uit harde cijfers bestaat, we zorgen ervoor dat het rapport een handleiding is om jouw organisatie naar het volgende niveau te helpen. Je ontvangt heldere adviezen en aanbevelingen en weet zo precies waar jouw verbeterpunten liggen.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Daarnaast beschikken we over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij je vraag, maar ook bij je bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar jij op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant

Wat kost een: Doelgroeponderzoek