Hoe sterk is uw marktpositie ten opzichte van (lokale) concurrenten?

Hoe kunt u als retailer uitblinken en succesvol blijven in een competitieve lokale markt? Ervaart u dat vestigingen van dezelfde keten op verschillende locaties uiteenlopende beoordelingen ontvangen? Heeft u het gevoel dat bepaalde factoren in verschillende gebieden meer impact hebben op de klanttevredenheid, of merkt u dat de ene vestiging meer marktaandeel of een beter imago heeft ten opzichte van de andere vestiging?

Een filiaal onderzoek helpt om gedetailleerd inzicht te krijgen op lokaal niveau. Het biedt bijvoorbeeld inzicht in de bekendheid, het imago en de voorkeur van uw winkel in de lokale regio waarin u actief bent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan specifieke wijken, straten of dorpen rondom uw vestiging. Bovendien worden ook de belangrijkste concurrenten meegenomen. Door te luisteren naar de feedback van klanten, ontdekt u kansen en verbeterpunten. Zo kunt u voorkomen dat klanten weglopen en juist terug blijven komen. Een tevreden klant is immers een loyale klant.

Maar leer tegelijkertijd ook over de niet-klanten in uw werkgebied. Waarom komen zij juist niet? En waar halen zij dán hun producten? Wat kunt u er bovendien aan doen om deze mensen juist wél naar uw winkel toe te trekken? Door deze inzichten op lokaal niveau terug te krijgen, kunt u een gerichte aanpak ontwikkelen om uw marktpositie te verbeteren.

inzicht-waar-u-wat-mee-kan

Inzicht in uw doelgroep en hun behoeftes

5-sterren-beoordeling

Drivers & barriers om wél of juist niét naar uw winkel te komen

maatwerk-mogelijkheden

Concrete handvatten om uw doelgroep optimaal te bedienen

Hoe wordt een filiaal onderzoek uitgevoerd?

Markteffect heeft een onderzoeksopzet ontwikkeld waarmee het veldwerkteam in de directe omgeving onderzoek uitvoert. Het veldwerkteam neemt met behulp van tablets enquêtes af in de buurt van de winkel en bezoekt hiervoor ook bewoners uit de omgeving om gegevens te verzamelen. Hiervoor kunt u als retailer precies aangeven in welke wijken geënquêteerd dient te worden.

Om kwantitatieve uitspraken te kunnen doen, wordt er samen met u een vragenlijst opgesteld. Dit is vaak een combinatie tussen gesloten en open vragen, waarbij de open vragen zorgen voor extra kwalitatieve inzichten. De vragenlijst wordt altijd vooraf met u afgestemd op basis van een kick-off meeting. Markteffect heeft veel ervaring met dit soort onderzoeken en maakt gebruik van haar uitgebreide kennis en ervaring, in combinatie met de nieuwste ontwikkelingen binnen de betreffende markt.

Middels het filiaal onderzoek worden de beweegredenen van klanten en niet-klanten per regio in kaart gebracht: waarom komen ze wel of niet naar uw winkel en wie is de grootste concurrent. De verbeterpunten worden gepresenteerd in een rapport, waarmee u uw eigen positie in de (lokale) markt kunt verbeteren. Zo kunt u gerichte strategieën ontwikkelen en uw doelgroep beter bereiken.

Concurrentiepositie

Hoe scoort uw lokale winkel ten opzichte van de belangrijkste concurrenten? En wat kunt u leren van deze inzichten?

Klantloyaliteit en retentie

Hoe loyaal zijn uw klanten?

Drivers & barriers

Gedetailleerde inzichten in de drivers en barriers om wél of juist niét naar uw winkel te gaan.

Klantbehoeften

Wat zijn de voorkeuren van uw klanten? En waar lopen zij tegenaan? 

Hoe maakt Markteffect een filiaal onderzoek uniek?

Het onderzoeksteam, bestaande uit ruim 75 specialisten, is gespecialiseerd in onderzoeken in de retailbranche. Markteffect heeft inmiddels al diverse filiaal onderzoeken uitgevoerd, voor onder andere PLUS Supermarkt, Boni en Nettorama.

Markteffect kan u niet alleen helpen met het uitvoeren van onderzoek, maar ook met de interpretatie en implementatie van de onderzoeksresultaten. Dit gebeurt via de Markteffect Next Step Session, waarbij de resultaten samen met u worden geanalyseerd en vertaald naar concrete plannen voor integratie in uw huidige strategieën. De ervaring leert dat deze sessies, die georganiseerd worden met het interne projectteam, zorgen voor veel nieuwe ideeën en inspiratie.


Wat levert een filiaal onderzoek op?

Het voornaamste doel van een filiaal onderzoek is om te achterhalen wat de beweegredenen zijn van zowel klanten als niet-klanten in relatie tot uw filiaal. Daarnaast geeft dit onderzoek inzicht in de brand funnel van de lokale vestigingen. Bij een filiaal onderzoek wordt er gekeken naar de mate van bekendheid, het imago, en de overweging en voorkeurspositie van uw filiaal in vergelijking met concurrerende formules.

Bij Markteffect ontvangt u geen rapport dat enkel uit harde cijfers bestaat. De onderzoeksspecialisten zorgen ervoor dat het rapport een handleiding is om uw organisatie naar het volgende niveau te helpen. U ontvangt heldere adviezen en aanbevelingen en weet zo precies waar uw verbeterpunten zullen liggen. Zo zorgt Markteffect ervoor dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevante inzichten.

Het voordeel van een filiaal onderzoek is dat u op lokale schaal zeer concrete inzichten ophaalt. Hierdoor kunt u precies aanstippen hoe de winkel er door de ogen van de doelgroep voorstaat.

Wanneer u ervoor kiest om op regelmatige basis uw filialen te analyseren t.o.v. concurrerende formules, biedt Markteffect de mogelijkheid om de rapportage in een gebruiksvriendelijk online dashboard weer te geven. Hiermee kunt u zelf, waar u ook bent, snel en eenvoudig de resultaten inzien en ontwikkelingen volgen.

De voordelen van het online dashboard:

  • Altijd en overal toegang tot recente onderzoeksresultaten;
  • In één oogopslag scores en ontwikkelingen inzien;
  • U kunt zelf eenvoudig selecties maken voor specifieke inzichten, bijvoorbeeld op basis van geslacht of leeftijd;
  • Eenvoudig exporteren van onderzoeksresultaten naar Excel of PowerPoint;
  • Meerdere licenties per organisatie, die kunnen worden aangepast op basis van functie. Zo kunnen MT-leden bijvoorbeeld het hele dashboard zien, maar kunnen bepaalde gegevens voor collega's worden afgeschermd.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Next Step Session

Om er voor te zorgen dat een onderzoeksrapport niet in de bureaulade belandt maar concreet wordt opgepakt binnen de organisatie, heeft Markteffect de Next step session on…

Meer info

Campagne effectmeting

Hoe effectief zijn uw (marketing) campagnes? Als u te maken heeft met marketing- en communicatiebudgetten zal u zichzelf ongetwijfeld af en toe afvragen wat de optimale…

Meer info

Imago-onderzoek

Weten hoe uw doelgroep écht over u denkt? Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een po…

Meer info

Mystery shopping

Een mystery shopping onderzoek biedt u inzicht geven in de klantvriendelijkheid, toegankelijkheid en deskundigheid van uw personeel. Zo weet u snel of uw personeel beleef…

Meer info

Ontmoet ons team

Leer ons hier beter kennen. Klik op een profiel om meer te leren over wie bij Markteffect werkt. Als u met ons samenwerkt, zorgen onze medewerkers ervoor dat uw onderzoe…

Meer info

Alle branches

Markteffect is expert in meer dan 7 branches. Wat uw onderzoeksvraag ook is, wij kunnen u erbij helpen. Met onze ruime ervaring in verschillende werkvelden kunnen we gepa…

Meer info

Wij werken met

Veelgestelde vragen

Wat is een filiaalonderzoek?

Een filiaal onderzoek biedt gedetailleerd inzicht op lokaal niveau. Het biedt bijvoorbeeld inzicht in de bekendheid, het imago en de voorkeur van uw winkel in de lokale regio waarin u actief bent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan specifieke wijken, straten of dorpen rondom uw vestiging. Ook worden belangrijke concurrenten in de analyse meegenomen. Door goed te luisteren naar de feedback van klanten, kunt u kansen ontdekken en verbeterpunten identificeren. Zo kunt u voorkomen dat klanten weglopen en juist terug blijven komen. Een tevreden klant is tenslotte een trouwe klant.

Hoe wordt een filiaal onderzoek uitgevoerd?

Markteffect heeft een onderzoeksopzet ontwikkeld waarbij het veldwerkteam in de directe omgeving onderzoek uitvoert. Het veldwerkteam neemt met behulp van tablets enquêtes af in de buurt van de winkel en bezoekt hiervoor ook bewoners uit de omgeving om gegevens te verzamelen. Als retailer kunt u specifiek aangeven in welke wijken de enquêtes moeten worden afgenomen.

Wat levert een filiaal onderzoek op?

Bij Markteffect leveren we geen rapport dat enkel uit harde cijfers bestaat, we zorgen ervoor dat het rapport een handleiding is om uw organisatie naar het volgende niveau te helpen. U ontvangt heldere adviezen en aanbevelingen en weet zo precies waar uw verbeterpunten zullen liggen.

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant