Werkgeversmerkonderzoek

Een werkgeversmerkonderzoek helpt organisaties inzicht te krijgen in hoe zij worden waargenomen door (potentiële) werknemers. Met een werkgeversmerkonderzoek onderzoek je de sterkte van je werkgeversmerk, van de bedrijfscultuur en carrièremogelijkheden tot beloningen en reputatie.

Een krachtig werkgeversmerk trekt makkelijker talent aan en zorgt ervoor dat medewerkers blijven, terwijl een minder sterk merk kan leiden tot afhaken van kandidaten en negatieve feedback. Door regelmatig onderzoek te doen, kun je het werkgeversmerk verbeteren en beter inspelen op de wensen en behoeften van nieuw talent.

Wat is een werkgeversmerkonderzoek in marktonderzoek?

In marktonderzoek verwijst het werkgeversmerkonderzoek naar het in kaart brengen en analyseren van de perceptie van de organisatie als werkgever. Het doel is om inzicht te krijgen in hoe (potentiële) medewerkers de werkgever ervaren, welke emoties en verwachtingen spelen, en waar er verbeteringen mogelijk zijn.

Het onderzoek richt zich onder andere op de volgende elementen:

  • Perceptie van het merk en de bedrijfscultuur
  • Ervaring met interne communicatie en betrokkenheid
  • Medewerkerstevredenheid en loyaliteit na indiensttreding
  • Beleving van de werk-privébalans en flexibiliteit
  • Transparantie van de arbeidsvoorwaarden en communicatie
  • Reputatie van het bedrijf als werkgever

Door deze gegevens te verzamelen, kan een organisatie haar werkgeversmerk versterken en beter inspelen op de wensen en behoeften van talent in een competitieve arbeidsmarkt.

Werkgeversmerkonderzoek in de praktijk

Een werkgeversmerkonderzoek kan bijvoorbeeld als volgt uitgevoerd worden: wat wil je precies leren over de perceptie van je organisatie als werkgever? Hoe wordt je werkgeversmerk beoordeeld, welke aspecten spreken aan of juist niet, en waar liggen kansen voor verbetering?

Dit kan bijvoorbeeld onderzocht worden via kwantitatief onderzoek, zoals online vragenlijsten, of via kwalitatief onderzoek, bijvoorbeeld door middel van interviews of focusgroepen. Vervolgens maakt Markteffect de rapportage op met heldere inzichten en concrete aanbevelingen, zodat je direct aan de slag kunt met het verbeteren van je werkgeversmerk.

Vrijblijvend praten met een onderzoek specialist? In de afgelopen periode zien we een toename in onderzoeken om het werkgeversmerk en identiteit in kaart te brengen voor een diverse groep opdrachtgevers.

Benieuwd wat we voor jouw merk kunnen betekenen? Neem gerust eens contact op met onze Client Consultant Joris, hij denkt graag met je mee!

Joris <span>van Leenders</span>

Joris van Leenders

Client Consultant

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?