Markteffect Koopkracht Monitor - 4e editie

Recessie, financiële crisis en stijgende prijzen zijn termen waar we de afgelopen jaren aan gewend zijn geraakt. De impact van inflatie is daarbij duidelijk merkbaar. Zo merkt 86% van de Nederlanders tot op zekere hoogte dat de stijgende prijzen invloed hebben op hun dagelijks leven. Bijna de helft van de Nederlanders heeft het idee dat zij zijn of haar bestedingspatroon het afgelopen half jaar hebben aangepast vanwege de inflatie. Onder Generatie Z ligt dit aandeel zelfs op 72%.

Dit en meer blijkt uit de vierde editie van de Markteffect Koopkracht Monitor waarin onderzocht is in hoeverre het bestedingspatroon het afgelopen half jaar beïnvloed werd door verminderde koopkracht.

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 1.006 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder. Het veldwerk is uitgevoerd in november 2025. Download de volledige Markteffect Koopkracht Monitor en ontdek de belangrijkste trends en ontwikkelingen, in welke categorieën Nederlanders het meest besparen en welke invloed buitenlandse webshops hebben op de koopkracht.

Naar het overzicht
Vraag hier de whitepaper aan