Wat is de candidate journey in marktonderzoek?
Binnen marktonderzoek verwijst candidate journey-onderzoek naar het in kaart brengen en analyseren van de ervaringen, verwachtingen, emoties én pijnpunten van sollicitanten tijdens hun interactie met een organisatie. Het doel? Begrijpen hoe kandidaten het sollicitatieproces daadwerkelijk beleven. Waar ervaren ze frictie? Wat vinden ze prettig? En op welke punten is er ruimte voor verbetering?
Het onderzoek richt zich vaak op de volgende elementen:
- Zoektocht van de kandidaat
- Eerste indruk van de organisatie (bijv. via social media of vacatureteksten)
- Gebruiksvriendelijkheid van de sollicitatiewebsite
- Tijdsduur van het proces
- Transparantie van communicatie
- Kwaliteit van het contact met recruiters
- Beleving tijdens sollicitatiegesprekken
- Ervaring na afwijzing of aanstelling
Met deze inzichten kan een organisatie de wervingsstrategie gericht aanscherpen en zich écht onderscheiden in een krappe arbeidsmarkt.
De candidate journey in de praktijk
Een candidate journey onderzoek kan bijvoorbeeld als volgt uitgevoerd worden: Wat wil je precies leren van de kandidaatervaring? Waarom haken kandidaten af, hoe wordt het sollicitatieproces beoordeeld, of hoe onderscheidend is het werkgeversmerk?
Dit kan bijvoorbeeld onderzocht worden door online vragenlijsten, interviews of mysterie sollicitanten. Op basis van de data kan een candidate journey map gevisualiseerd worden met verschillende fases en touchpoints van de kandidaten met daarbij emoties en knelpunten. Markteffect zorgt daarnaast voor een heldere rapportage, boordevol inzichten en concrete verbeterpunten. Zo kun jij als opdrachtgever meteen aan de slag met het verbeteren van de kandidaatervaring.