Doel
Het meten van het effect van het sponsorship tussen Aeromexico en PSV
|
Methode
Online vragenlijst ingevuld door PSV-fans en een steekproef representatief voor de Nederlandse bevolking
|
Effect
Gerichte acties ondernemen op basis van verschillende marketingdoelstellingen, zoals de naamsbekendheid
|
Sponsoreffectmeting
Om de effecten zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen en gedurende de hele looptijd te blijven monitoren en optimaliseren, geeft het onderzoek onder andere inzicht in de algemene wensen en behoeften van consumenten als het gaat om vliegtuigmaatschappijen, naamsbekendheid, imago en overweging van Aeromexico en andere maatschappijen en het effect van de sponsoring onder verschillende doelgroepen rondom PSV en in Nederland.
0-meting
Voorafgaand aan het sponsorship is een zogenaamde 0-meting uitgevoerd, die dient als referentiekader voor vervolgonderzoek. In de vervolgmetingen worden de resultaten vergeleken met de 0-meting om zo het effect van het sponsorship bloot te kunnen leggen.
“We willen met Aeromexico graag groeien in Nederland. Met behulp van het sponsorship en het onderzoek van Markteffect verwachten we ons merk in het komende jaar flink te kunnen ontwikkelen. Markteffect wist de resultaten van de 0-meting al te koppelen aan concrete adviezen die we op korte termijn al in konden zetten.”
Mark Mooren, Country Manager Benelux
1934
jaar dat Aeromexico is opgericht
|
267
miljoen dollar omzet
|
13.500
medewerkers
|
4
bestemmingen in Europa
|
Inzichten Sponsoreffect meting
Naast het stellen van een referentiekader, heeft de eerste meting ook gezorgd voor enkele interessante resultaten die Aeromexico helpen hun marketingdoelstelling te bereiken. Het onderzoek biedt concrete en praktische handvaten waarmee Aeromexico op een effectieve manier haar naamsbekendheid en inhoudelijke bekendheid kan verhogen. Zo kwam duidelijk uit het onderzoek naar voren dat PSV-fans en de algemene Nederlandse bevolking op een andere manier benaderd moeten worden in de communicatie.
Markteffect voert voor verschillende (inter)nationale partijen onderzoek uit om hen inzicht te geven in wat sponsoring voor hen oplevert. Onder andere een jaarlijkse meting voor de Eredivisie, sponsoronderzoek voor verschillende Eredivisie en Eerste Divisie clubs en de edivisie. We zijn niet alleen actief binnen het voetbal en het schaatsen, maar daarnaast ondersteunen we ook de NBB (Nederlandse Basketbal Bond) en de KNLTB (Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond).