Inzicht in de studiekeuze journey van werkend Nederland voor Hogeschool Leiden

Hogeschool Leiden is een onderwijsinstelling met een breed aanbod aan opleidingen, trainingen en cursussen voor professionals. Of je nu kiest voor omscholing of je vaardigheden wilt versterken met bij- of nascholing, de hogeschool biedt een betrokken leeromgeving.

Sinds enkele jaren wordt dit aanbod voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO) onder één overkoepelend merk gepositioneerd. Om haar doelgroepen nog beter te bereiken, wilde Hogeschool Leiden inzicht krijgen in de journeys van professionals en werkgevers, met speciale aandacht voor de bekendheid en ervaringen van mensen die nog geen gebruikmaken van het LLO-aanbod.

Daarom voerden wij samen met Beautiful Lives, onze partner uit The Relevance Group, een gecombineerd kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit. Tijdens het onderzoek lag de focus op drie sectoren: life science & health, onderwijs en zorg.

Onze aanpak

We trapten dit traject af met een gezamenlijke scoping sessie. Hogeschool Leiden, het kwalitatieve team van Beautiful Lives en het kwantitatieve team van Markteffect kwamen samen om bestaande kennis te bundelen, hypotheses te formuleren en de belangrijkste aandachtspunten scherp te krijgen. Zo zorgden we dat iedereen vanaf het begin dezelfde focus had en dat we goed voorbereid het veldwerk in konden.

Vervolgens voerden wij kwantitatief onderzoek uit. In dit deel brachten wij de naamsbekendheid en het imago van Hogeschool Leiden binnen de drie sectoren in kaart. Daarbij vergeleken we per branche ook het imago van Hogeschool Leiden met dat van twee belangrijke concurrenten. Zo ontstond een helder beeld van de positie van de hogeschool in de markt.

Op basis van de inzichten uit het kwantitatieve deel voerden we, in samenwerking met Beautiful Lives, een kwalitatief onderzoek uit. Hierbij onderzochten we hoe bedrijven te werk gaan bij het zoeken naar een aanbieder van opleidingen, trainingen of cursussen. Zowel werknemers als werkgevers werden geïnterviewd, zodat we het proces vanuit beide perspectieven konden belichten. Dit verdiepende onderzoek vond eveneens plaats in alle drie de branches.

Na de analyse van zowel de kwantitatieve als kwalitatieve resultaten organiseerden we een gezamenlijke brown paper sessie. Tijdens deze interactieve bijeenkomst presenteren we onze eerste inzichten in de vorm van een groot overzicht (de brown paper). Dit gaf alle betrokkenen de ruimte om samen de inzichten te verkennen, aan te vullen en aan te scherpen. Op die manier bouwden we stap voor stap aan een zo compleet en gedragen mogelijk eindrapport, die we na deze sessie gefinaliseerd en opgeleverd hebben.

Resultaten

Door de combinatie van kwantitatieve data en kwalitatieve verdieping kreeg Hogeschool Leiden niet alleen een duidelijk beeld van haar huidige positie, maar ook van de factoren die meespelen bij de keuze voor een opleider. Daarnaast maken de inzichten duidelijk op welke momenten en plekken Hogeschool Leiden zichtbaar moet zijn de journey. Tot slot bieden ze concrete handvatten om gericht te werken aan het vergroten van de naamsbekendheid en het versterken van het imago in de relevante sectoren.

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek in de onderwijs branche. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in de tevredenheid van de klanten voor Bibliotheekservice Passend Lezen

Onderzoek naar de wensen en behoeften van professionals en werkgevers in LLO voor Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR)

Inzicht in hoe samenwerkingspartners de samenwerking met TU Delft ervaren en hoe deze verder verbeterd kan worden

Inzicht in de student journey van instromers, leavers en loyalty-studenten voor Universiteit Twente

Leon <span>Geboers</span>

Leon Geboers

Client Consultant