Tevredenheidsonderzoek:
RKC Waalwijk

RKC Waalwijk: Tevredenheid sponsoren en zakelijke relaties

RKC Waalwijk heeft 17 aaneengesloten seizoenen in de Eredivisie gespeeld en de laatste keer dat de club degradeerde naar de Eerste Divisie was in 2014. De Nederlandse voetbalclub uit Waalwijk, opgericht in 1940, heeft sterk de ambitie de komende jaren weer mee te gaan draaien in de top van de Keuken Kampioen Divisie en wellicht weer een stap te maken naar de Eredivisie. Onder leiding van algemeen directeur Frank van Mosselveld en commercieel directeur Willem van der Linden is RKC Waalwijk hard bezig deze ambities op een professionele wijze invulling te geven voor de komende jaren.

 

RKC Waalwijk is bezig met een professionaliseringsslag. Binnen enkele seizoenen wil zij terugkeren in de Eredivisie. Om deze ambitie kracht bij te zetten is een goed onderbouwd vertrekpunt nodig (0-meting) en inzicht in de tevredenheid van de huidige businessclubleden en sponsoren.

Doel

Het onderzoeken van de tevredenheid van businessclubleden en sponsoren van RKC Waalwijk

Methode

Een combinatie van face-to-face diepte-interviews (fase 1) en een kwantitatief onderzoek (fase 2)

Effect

Het verhogen van de tevredenheid onder zakelijke relaties, alsmede het structureel verhogen van de zakelijke inkomsten


Face-to-face gesprekken

Door middel van semigestructureerd face-to-face diepte-interviews wordt op een open manier het gesprek aangegaan met zowel businessclubleden als sponsoren (uit verschillende branches, met verschillende sponsorpakketten). Onderwerpen die de revue passeren zijn onder meer: verwachtingen, tevredenheid en netwerkevents. Deze interviews vinden altijd plaats op locatie bij de respondent en duren normaliter +- 60-75 minuten.

Online onderzoek

De input uit deze gesprekken wordt vervolgens omgezet in een kwantitatieve vragenlijst welke onder alle businessclubleden en sponsoren online wordt afgenomen. Door middel van dit online onderzoek worden de resultaten van het kwalitatief onderzoek gekwantificeerd. Op deze manier kunnen betrouwbare uitspraken gedaan over alle sponsoren van RKC Waalwijk.

“Deze resultaten gaan ons verder helpen om de komende jaren op een gerichte manier professionalisering verder in gang te zetten. We weten nu waar RKC staat, we weten ook waar we heen willen en wat de businessclubleden en sponsoren willen. De komende tijd gaan we hard werken aan de sportieve en zakelijke kant, zodat we hopelijk bij de 1-meting een stijgende lijn gaan zien.”
Willem van der Linden, commercieel directeur RKC Waalwijk

10

kwalitatieve gesprekken met sponsoren

206

uitnodigingen kwantitatief onderzoek

22%

respons


Inzichten uit tevredenheidsonderzoek

De resultaten van het tevredenheidsonderzoek zijn intern gecommuniceerd (o.a. aan alle accountmanagers) en vertaald in een aantal actiepunten voor het komende voetbalseizoen. De 0-meting geeft RKC handvaten voor het komende seizoen waar er verbeterpunten liggen en welke aspecten belangrijk zijn voor de tevredenheid van sponsoren en businessclubleden.

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Sponsor effectmeting voor FC Twente om impact sponsorships in kaart te brengen

Imago- en positioneringsonderzoek: Roda JC

Fan onderzoek: KNVB

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant