RKC Waalwijk is bezig met een professionaliseringsslag. Binnen enkele seizoenen wil zij terugkeren in de Eredivisie. Om deze ambitie kracht bij te zetten is een goed onderbouwd vertrekpunt nodig (0-meting) en inzicht in de tevredenheid van de huidige businessclubleden en sponsoren.
Doel
Het onderzoeken van de tevredenheid van businessclubleden en sponsoren van RKC Waalwijk
|
Methode
Een combinatie van face-to-face diepte-interviews (fase 1) en een kwantitatief onderzoek (fase 2)
|
Effect
Het verhogen van de tevredenheid onder zakelijke relaties, alsmede het structureel verhogen van de zakelijke inkomsten
|
Face-to-face gesprekken
Door middel van semigestructureerd face-to-face diepte-interviews wordt op een open manier het gesprek aangegaan met zowel businessclubleden als sponsoren (uit verschillende branches, met verschillende sponsorpakketten). Onderwerpen die de revue passeren zijn onder meer: verwachtingen, tevredenheid en netwerkevents. Deze interviews vinden altijd plaats op locatie bij de respondent en duren normaliter +- 60-75 minuten.
Online onderzoek
De input uit deze gesprekken wordt vervolgens omgezet in een kwantitatieve vragenlijst welke onder alle businessclubleden en sponsoren online wordt afgenomen. Door middel van dit online onderzoek worden de resultaten van het kwalitatief onderzoek gekwantificeerd. Op deze manier kunnen betrouwbare uitspraken gedaan over alle sponsoren van RKC Waalwijk.
“Deze resultaten gaan ons verder helpen om de komende jaren op een gerichte manier professionalisering verder in gang te zetten. We weten nu waar RKC staat, we weten ook waar we heen willen en wat de businessclubleden en sponsoren willen. De komende tijd gaan we hard werken aan de sportieve en zakelijke kant, zodat we hopelijk bij de 1-meting een stijgende lijn gaan zien.”
Willem van der Linden, commercieel directeur RKC Waalwijk
10
kwalitatieve gesprekken met sponsoren
|
206
uitnodigingen kwantitatief onderzoek
|
22%
respons
|
Inzichten uit tevredenheidsonderzoek
De resultaten van het tevredenheidsonderzoek zijn intern gecommuniceerd (o.a. aan alle accountmanagers) en vertaald in een aantal actiepunten voor het komende voetbalseizoen. De 0-meting geeft RKC handvaten voor het komende seizoen waar er verbeterpunten liggen en welke aspecten belangrijk zijn voor de tevredenheid van sponsoren en businessclubleden.