Vitesse wil supporters van de club laten meedenken over verschillende thema’s als: activiteiten in het stadion rondom de wedstrijd, catering, muziek, de webshop en de ticketverkoop. Tevens hoopt de club hiermee de binding met de achterban te versterken.
Doel
Supporters te betrekken bij de club en een loyaliteitsprogramma voor supporters toetsen
|
Methode
Online community waar een afspiegeling van het publiek dat normaal gesproken te vinden is in de Gelredome is (seizoenskaarthouders, fankaarthouders en businessclubleden) uitgenodigd om via dit online platform vragen te beantwoorden en met elkaar te discussieren
|
Effect
Concrete ideeën voor het verbeteren van de binding tussen supporters en de club komen naar voren doordat supporters actief meedenken over ontwikkelingen binnen Vitesse
|
Online community
Doordat supporters gedurende het seizoen twee keer een week lang in konden loggen om vragen te beantwoorden, te reageren op stellingen en met andere supporters in discussie te gaan, was het mogelijk om supporters actief te laten meedenken over ontwikkelingen binnen Vitesse. Omdat betrokken medewerkers van Vitesse live konden meekijken, kon er direct worden doorgevraagd op de adviezen van de supporters om deze om te zetten in concrete ideeën die zorgen voor het verbeteren van de binding tussen supporters en de club.
Uit de eerste week online discussie bleek de behoefte aan waardering van de supporters. Deze suggesties heeft Vitesse uitgewerkt in een loyaliteitsprogramma, wat vervolgens weer aan dezelfde supporters in een online forum is voorgelegd. Supporters praatten toen een week lang over wat Vitesse kan doen om nieuwe supporters aan te trekken en bestaande supporters te behouden. Ook werden er veel suggesties gegeven voor de invulling van het mogelijke loyaliteitsprogramma. Dit gaf Vitesse zeer concrete input die direct vertaald kan worden in de praktijk.
Het initiatief werd ook gewaardeerd door de deelnemers. Zo schreef één van hen na afloop:
“Veel goede ideeën gelezen van medesupporters. Prima initiatief van Vitesse.”
Deelnemer Fan Platform Vitesse
Oudste
Eredivisieclub
|
1892
opgericht
|
50
supporters konden twee keer een week lang met elkaar in discussie
|
Inzichten voor Vitesse
De suggesties die supporters hebben gegeven, heeft Vitesse uitgewerkt in een loyaliteitsprogramma. Hiermee wil Vitesse supporters meer waardering geven. Vitesse vindt het belangrijk om supporters te blijven betrekken bij de club en heeft daarom de samenwerking met Markteffect verlengd. Het Vitesse Fan Platform gaat het komend seizoen 2018-2019 opnieuw live met nieuwe deelnemende supporters en nieuwe thema’s.
“We wilden de supporters bedanken voor hun inbreng en enthousiaste deelname. We hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de resultaten aan hen te presteren met de actiepunten die we bij Vitesse gaan oppakken.”
Patrick van Mil, marketeer bij Vitesse
Uitvoering kwalitatief onderzoek middels Fan Platform
Markteffect voert voor verschillende (inter)nationale partijen kwalitatieve onderzoeken uit via ons online platform. Een Fan Platform is een gesloten online discussieforum waarin supporters individuele vragen beantwoorden en met elkaar in discussie gaan over belangrijke thema’s bij hun club. Een Fan Platform is een innovatieve vorm van kwalitatief onderzoek waarin het draait om meningen, suggesties, verbeterpunten, kritische kanttekeningen en vooral discussies onderling om tot nieuwe ideeën te komen.
Een selectie van supporters wordt uitgenodigd om deel te nemen. Zij kunnen een week lang inloggen om de vragen die elke dag online komen te beantwoorden en te reageren op de stellingen. Omdat deelnemers langere tijd over hetzelfde thema praten, komen ze vaak tot andere en nieuwe inzichten.
Belangrijke voordelen van een Fan Platform:
- Door individuele vragen geen beïnvloeding van andere deelnemers.
- Deelnemen kan overal en wanneer de deelnemer maar wil via het eenvoudig te gebruiken online platform.
- Opdrachtgever kan online live meekijken met een eigen account.