Sponsor effectmeting: N.E.C.

EnergieFlex: effectmeting sponsorship bij N.E.C.

EnergieFlex is een jonge en innovatieve energiemaatschappij (opgericht in 2014) die naast groene energie graag ook haar maatschappelijke bijdrage wil leveren. EnergieFlex is sinds 2016 partner van voetbalclub N.E.C. In het seizoen 2018/2019 maakt EnergieFlex haar rentree als hoofd- en shirtsponsor van N.E.C.

EnergieFlex wil de effecten van het sponsorship met N.E.C. in kaart brengen, zoals de impact op de naamsbekendheid en op het imago.

 

Doel

Het meten van het effect van het sponsorship tussen EnergieFlex en N.E.C.

Methode

Online vragenlijst ingevuld door N.E.C.-fans, een steekproef representatief voor de Nederlandse bevolking en inwoners van de regio Nijmegen

Effect

Gerichte acties ondernemen op basis van verschillende marketingdoelstellingen

 

De resultaten uit het onderzoeken bieden N.E.C. en EnergieFlex handvaten over hoe activaties en acties worden gewaardeerd en in hoeverre deze doorgezet dienen te worden. Daarnaast bieden de onderzoeken inzicht in hoe de naamsbekendheid zich ontwikkelt. Op basis hiervan kunnen EnergieFlex en N.E.C. gerichte stappen ondernemen om het sponsorship zo goed mogelijk in te zetten.

“Met de sponsoring binnen het voetbal willen we de maatschappelijke component van onze energiemaatschappij tonen. We helpen anderen graag een handje. Markteffect geeft ons inzicht in de effecten van onze sponsoring en in hoeverre onze acties worden gewaardeerd, zodat we ons marketingbudget zo effectief mogelijk in kunnen zetten”
Marco van Katwijk, algemeen directeur van EnergieFlex

Markteffect voert voor verschillende (inter)nationale partijen onderzoek uit om hen inzicht te geven in wat sponsoring voor hen oplevert. We doen onder andere een jaarlijkse meting voor de Eredivisie, sponsoronderzoek voor verschillende Eredivisie en Eerste Divisieclubs en de edivisie. We zijn niet alleen actief binnen het voetbal en het schaatsen, maar daarnaast ondersteunen we ook de NBB (Nederlandse Basketbal Bond) en de KNLTB (Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond).

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Sponsor effectmeting voor FC Twente om impact sponsorships in kaart te brengen

Imago- en positioneringsonderzoek: Roda JC

Fan onderzoek: KNVB

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant