Het Brabant C fonds is een investeringsfonds waar initiatiefnemers van culturele projecten een aanvraag in kunnen dienen voor financiering. Brabant C streeft met het fonds naar een duurzame versterking van het cultuursysteem door op vernieuwende wijze te investeren in cultuurprojecten. Brabant C is inmiddels ruim zes jaar onderweg en heeft meer dan 120 gefinancierde projecten die impact gehad hebben op vele fronten. Niet alleen op de honderdduizenden bezoekers, maar ook op het leef- en vestigingsklimaat, onderlinge samenwerking, ondernemerschap in cultuur en het (inter)nationale artistieke niveau van de cultuur in Brabant.
Als een van de tegenprestaties voor het aanvragen van subsidie dient er publieksonderzoek plaats te vinden. Het unieke daaraan is dat de aanvrager daarin de vrijheid heeft het onderzoek zelf uit te voeren of uit te besteden bij een marktonderzoekbureau. Markteffect is al jaren een vaste partner voor de juiste begeleiding van zo’n publieksonderzoek.
“De samenwerking met Markteffect ervaren wij precies zoals wij het prettig vinden. Ze denken mee, geven suggesties als iets beter kan en zijn altijd bereikbaar voor vragen. Markteffect is een partner waar wij graag mee samenwerken, sparren en resultaat mee boeken.”
Milou Vogels, Communicatie en organisatie coördinator
Markteffect biedt als een van de weinige onderzoekbureaus in de markt nog een dienstverlening aan waarbij zowel online, telefonisch als onderzoek op locatie kan worden ingezet. Binnen de samenwerking met Brabant C betekent dit dat de aanvrager kan kiezen of het publieksonderzoek online wordt uitgevoerd of via live enquêtering op locatie.
Zoals bij ieder onderzoek van Markteffect wordt er gekeken naar de specifieke onderzoeksbehoeften van de klant. Een publieksonderzoek kan veel inzichten bieden. Zo kan een publieksonderzoek onder andere inzicht geven in de tevredenheid en het NPS. Ook levert het vaak input om een evenement te optimaliseren en inzichtelijk te maken hoe potentiële bezoekers geënthousiasmeerd kunnen gaan worden.
“Werken met de mensen van Brabant C ervaren wij als zeer prettig. Het is fijn om op deze manier bij te dragen aan de duurzame versterking van het cultuursysteem in Brabant. Met elke aanvrager plannen wij een gesprek om ze de meerwaarde van publieksonderzoek toe te lichten. Vaak zijn organisaties blij verrast als ze merken dat ze het publieksonderzoek niet alleen kunnen gebruiken ter verantwoording richting Brabant C, maar juist ook in breder perspectief voor bijvoorbeeld marketing- en communicatie doeleinden.”
Hans de Jong, verantwoordelijk voor de Leisure vertical binnen Markteffect
Markteffect heeft het publieksonderzoek al uit mogen voeren voor o.a.:
Dutch Design Week, GLOW, STRP, Zodiac de Musical en Kunst in de Heilige Driehoek.