In-home use test: Wicky

Plastic rietjes zijn sinds juli 2021 verboden om de plastic soep tegen te gaan. Voor producenten van de kleine drinkverpakkingen als Wicky werd dit een kantelpunt om verplicht over te gaan naar papieren rietjes. Wicky heeft in de keuze voor de fabrikant van haar nieuwe rietjes de consument laten spreken. Met behulp van een in-home use test is er samen met Markteffect gekeken naar welk rietje volgens de consument de meest geschikte zou zijn.

Wicky is één van de merken van de Refresco Group, ‘s werelds grootste onafhankelijke bottelaar van frisdranken en vruchtensappen, en produceert al sinds 1977 sapjes met fruitsmaken als sinaasappel, aardbei en appel. Ze produceren al jaren het meest populaire pakje drinken in Nederland. De kleine drinkverpakkingen (200 ml) zijn altijd voorzien van een rietje. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en het milieu zijn de verpakkingen met plastic rietjes verboden sinds 3 juli 2021. Ook Wicky heeft daarom de overstap moeten maken naar papieren, milieuvriendelijke rietjes. Maar welk rietje is hiervoor het meest geschikt? Middels een in-home use test helpt Markteffect Wicky een keuze te maken tussen de verschillende fabrikanten.

“We hebben Markteffect gevraagd om onderzoek te doen naar het rietje dat door de consument als meest positief wordt beoordeeld. Wij stoppen natuurlijk veel tijd en effort in het maken van de lekkerste drankjes en het juiste rietje speelt hier een belangrijke rol in. We hebben zowel ouders als hun kids een aantal rietjes laten proberen en dat heeft ons een heel bruikbaar onderzoeksrapport opgeleverd. Bovendien hebben we een ander rietje gekozen dan we in eerste instantie in gedachten hadden.”
Moniek van Rooij – van Dijk, Marketing & Innovation Manager 

Het optimale product voor de klant

Wicky was op zoek naar het optimale product voor de klant. Welk papieren rietje ligt het lekkerst in de mond? Welke brokkelt het minst af en welke verandert het minst aan de smaak? Wicky kan voor het meest luxe en duurste rietje kiezen of juist uit kostenoverweging voor het meest goedkope, maar uiteindelijk gaat het om welk rietje de consument het fijnste vindt.

Om de respondenten zo min mogelijk te beïnvloeden in hun keuze is er gekozen voor een in-home use test. Voor de in-home use test heeft Markteffect uit haar eigen consumentenpanel +/- 300 huishoudens geworven om de rietjes in hun eigen vertrouwde omgeving te testen op de kwaliteit, gebruik, gemak en het mondgevoel. Wicky neemt drie optionele leveranciers in overweging. Er is gebruik gemaakt van sequentieel monadisch testen, aan alle deelnemende gezinnen zijn daarom per rietje vier pakjes verstuurd. Na het testen van het rietje heeft de respondent een korte online vragenlijst ingevuld over de bevindingen.

Monadisch testen

Bij monadisch testen wordt door de respondent slechts één product getest en is er dus géén sprake van beïnvloeding van andere producten. Bij een monadische test kun je dus spreken van de meest zuivere onderzoeksmethode als je een waardering of beoordeling wilt krijgen van een product.

Sequentieel monadisch testen

Bij sequentieel monadisch testen worden er door de respondent meerdere producten getest in hetzelfde onderzoek. Ideaal als je een vergelijking wilt tussen product A en B. Minder ideaal als je op zoek bent naar een zuivere beoordeling, omdat het tweede product door de respondent in zijn of haar beoordeling altijd wordt vergeleken met het eerste product.

 

“Een in-home use test is in de FMCG- en foodmarkt een veel voorkomend type onderzoek. Ideaal om een product te laten testen door de consument onder natuurlijke omstandigheden en een beeld te krijgen bij de beoordeling op een aantal vastgestelde aspecten. Het leuke aan dit onderzoek is dat we zowel de ouders als de kids hebben laten proeven en ook hebben gekeken naar de verschillen in beoordeling. We zijn blij dat we Refresco hiermee hebben kunnen adviseren op basis van betrouwbaar onderzoek voor de keuze van hun rietjes!”
Michael Petit, Consultant FMCG

Het stevigste rietje

De resultaten laten zien dat de consument over het algemeen positief tegenover de papieren rietjes staat en dat het merendeel van de ouders bereid is om extra te betalen voor papieren rietjes. De respondent blijkt het meest kritisch te zijn over het mondgevoel en de stevigheid van het rietje. Op deze punten blijken de meningen dan ook het meest uiteenlopend. Twee van de drie rietjes zijn positief uit de test gekomen en Wicky heeft met behulp van het onderzoek hét rietje gekozen die volgens de consument het fijnste is. Bovendien was dit niet het rietje dat in eerste instantie beoogd werd.

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Positioneringsonderzoek: MyJewellery

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Usage & Attitude onderzoek: Jos Poell

Delta Wines: Smaaktest

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant