Delta Wines: Smaaktest

Voorafgaand aan dit onderzoek stond Nederlands grootste wijnimporteur Delta Wines op het punt een nieuw wijnmerk op de Nederlandse markt te lanceren. Voordat de distributeur deze stap ging zetten, wilden zij zekerheid of de wijn wel in de smaak zou vallen. Samen met Markteffect is er daarom een sensorisch onderzoek, of wel een smaaktest, uitgevoerd, zodat de consument haar mening kon geven over de kwaliteit van de wijn ten opzichte van andere wijnen. Lees hier meer over de case.

Delta Wines is de grootste wijnimporteur in Nederland. In haar 30 jarig bestaan is Delta Wines uitgegroeid tot marktleider in de distributie van wijn uit alle wijnregio's ter wereld en distribueert naar supermarkten, speciaalzaken en foodservicekanalen. Delta Wines wil zo efficiënt en effectief mogelijk het meest innovatieve assortiments-management met de juiste wijnen, gezonde marges in de hele keten, uitgebreide kennis van de markt en de best mogelijke service realiseren.

Voor het lanceren van het nieuwe wijnmerk Yellow Tail in Nederland wil Delta Wines inzicht krijgen in de beoordeling en perceptie van consumenten ten aanzien van het merk. Om de juiste inzichten te verkrijgen wordt in samenwerking met Markteffect de consumentenbeoordeling van het merk Yellow Tail vergeleken met drie concurrerende merken wijn.

Doel

 Inzicht krijgen in de beoordeling en perceptie van consumenten ten aanzien van het merk Yellow Tail

Methode

Een smaaktest onder 200 Nederlandse wijndrinkers

Effect

De beoordeling ten opzichte van de concurrerende wijnen en de potentie van het merk zijn in kaart gebracht


Markteffect heeft voor Delta Wines een blinde smaaktest uitgevoerd onder 200 Nederlandse wijndrinkers. Tijdens een blinde smaaktest weet de respondent niet welk merk zij proeven. Er is gebruik gemaakt van een vergelijkende onderzoeksopzet, waarbij deelnemers verschillende wijnen hebben vergeleken op onder andere geur, smaak en mondgevoel. Een vergelijkende smaaktest biedt de mogelijkheid om verschillen in waarneming en voorkeuren bloot te leggen.

Deze smaaktest is in de avonduren en het weekend georganiseerd op een openbare en gemakkelijk toegankelijke locatie, om er ook voor te zorgen dat men op het betreffende moment ook daadwerkelijk een wijntje had kunnen nuttigen. Het zorgen voor deze natuurlijke habitat bij de uitvoering van het onderzoek, is een detail waar Markteffect altijd rekening mee houdt.

"Leuk om te zien hoe enthousiast men is om deel te nemen aan een smaaktest en dat bijna iedere deelnemer wel een uitgesproken voorkeur heeft! Het animo om deel te nemen was groot, want wie wil er nu niet beloond worden voor het drinken van een wijntje? Bovendien zagen we dat Delta Wines veel met de resultaten heeft kunnen doen, dat is voor ons als onderzoekers erg bevredigend.”
René Robins, Onderzoeksspecialist FMCG

De smaaktest heeft Delta Wines inzicht gegeven in de beoordeling van Yellow Tail ten opzichte van relevante concurrenten. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de wijn van Yellow Tail zeer positief wordt ontvangen. Zo wordt de Merlot van Yellow Tail significant beter beoordeeld dan alle andere concurrenten op kleur, smaak, mondgevoel en afdronk.

Het onderzoek heeft daarnaast inzicht gegeven in de potentie van het merk op de Nederlandse markt. De onderzoeksresultaten vormen daarmee een belangrijk onderdeel in het plan dat Delta Wines heeft ontwikkeld om Yellow Tail breder uit te zetten in de Nederlandse supermarkten.

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Positioneringsonderzoek: MyJewellery

Smaaktest: Bavaria 0.0%

Usage & Attitude onderzoek: Jos Poell

Klanttevredenheidsonderzoek: Bugaboo

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant