Imago- en positioneringsonderzoek: Roda JC

Roda JC is een Betaald Voetbal Organisatie met een rijke historie en van vroeger uit een hoog betrokken fanbase. Toch zijn de supporters de laatste jaren niet bepaald ‘verwend’, zoals de huidige directeur zichzelf verwoord. De prestaties vielen niet mee  en Roda JC kwam veelal in het nieuws door bestuurlijke perikelen. “De club raakte ontworteld en dat mag een volksclub als Roda JC zich niet laten gebeuren”, aldus Jordens Peters (directeur Roda JC). Om de club zich weer op de juiste manier in te kunnen laten richten, heeft Markteffect een imago- en positioneringsonderzoek uitgevoerd onder de verschillende doelgroepen en betrokkenen.

Roda JC is een Nederlandse voetbalclub gevestigd in Kerkrade. De volledige naam luidt Sportvereniging Roda Juliana Combinatie Kerkrade. De voetbalclub speelt op dit moment in de Keuken Kampioen Divisie, maar heeft ook geruime ervaring op Eredivisie- en Europees niveau. De club heeft een enorm betrokken achterban, die trots is op de club en waar de club zelf ook trots op is. Roda JC vindt het dan ook belangrijk om imago en positionering op één lijn te hebben. Om te bepalen aan welke elementen gesleuteld en gewerkt moest worden voor optimalisatie, zijn de verschillende doelgroepen van de club bevraagd.

“Het meest waardevolle van onze samenwerking vond ik de context die Markteffect aan de cijfers heeft gegeven. Losse cijfers zeggen mij niet zo veel. Door de expertise die Markteffect in de voetbalwereld heeft, kunnen zij (zonder privacy te overtreden) benchmarken, waardoor de cijfers beginnen te leven. Op deze manier krijgen wij als Roda JC niet alleen inzicht in de cijfers, maar ook in hoe deze cijfers zich verhouden.”
Jordens Peters, Algemeen Directeur Roda JC

Middels een kwantitatief online onderzoek zijn zowel B2B- als B2C-doelgroepen bevraagd, namelijk seizoenkaarthouders, ex-seizoenkaarthouders, overige supporters, inwoners van de regio, sponsoren en zakelijke relaties, ex-zakelijke relaties en medewerkers. Roda JC heeft een groot aantal doelgroepen waar zij mee te maken heeft. Gelukkig voor hen, blijkt dat de betrokkenheid bij de club onder al deze doelgroepen (zeer) hoog is. Naast betrokkenheid is er ook gekeken naar het imago, de reputatie en de positionering ten opzichte van andere voetbalclubs.

Supporters van Roda JC zijn gemiddeld al tientallen jaren fan. Het wordt dan ook vaak overgegeven van generatie op generatie. De seizoenkaarthouders zijn zoals verwacht het meest betrokken bij de club. Zij zijn ook erg actief in het volgen van Roda JC en leveren zelf ook een actieve bijdrage door onder andere deelname aan fanclubs. Deze hoge betrokkenheid laat de fanbase van Roda JC in de positieve zin afwijken van andere clubs. Het Parkstad Limburg Stadion en de rijke clubhistorie zijn onder alle doelgroepen uit dit onderzoek benoemd als meest onderscheidende aspecten.

“Als onderzoeker én voetballiefhebber is het ontzettend leuk, maar vooral ook waardevol om onderdeel te zijn van het traject dat Roda JC heeft doorgemaakt. Om te zien hoe Roda JC vervolgens met de onderzoeksresultaten aan de slag gaat, maakt je dan ook trots. Benieuwd hoe het nieuwe beleidsplan de club verder gaat helpen, maar daar heb ik alle vertrouwen in!”
Krijn Vugts, Research Expert Markteffect

Het onderzoek bevestigt de verwachtingen over de betrokkenheid van de achterban van Roda JC. Dit samen met onder andere de rijke historie en het stadion maakt dat het de fans zijn die de identiteit van de club bepalen. Roda JC zit in het bloed van de supporters en maakt een wezenlijk onderdeel uit van hun leven, waarbij dit een eigen cultuur is geworden. Dit uit zich dan ook in de uitdagingen die er voor de club liggen om onderdeel van de maatschappij te zijn en te blijven. Fans hebben onder andere een grote informatiebehoefte en de drang naar openheid en transparantie, omdat het zo’n belangrijk onderdeel in hun leven is. Het imago- en positioneringsonderzoek heeft mede ten grondslag gelegen aan het hernieuwde beleidsplan met als thema “Opstaan & Aanpakken” waarmee de club hun doelen hoopt te bewerkstelligen.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Markteffect is de strategische partner die helpt bij het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact op, zodat wij mee kunnen denken.

 Stel uw vraag

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Sponsor effectmeting voor FC Twente om impact sponsorships in kaart te brengen

Fan onderzoek: KNVB

Haalbaarheidsonderzoek: PSV Fanstore

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant