Behoefteonderzoek voor Springplank en Gemeente Eindhoven

De bestemmingsplannen voor de nieuwe locatie van de dak- en thuislozenopvang van Springplank zijn inmiddels afgerond. Kandidaten en werknemers komen voortaan samen op één locatie. Een reden voor Springplank en de gemeente Eindhoven om een onderzoek uit te laten voeren door Markteffect naar de houding ten aanzien van de invulling van de nieuwe basisvoorziening voor dak- en thuislozen.

Samen met de gemeente Eindhoven op onderzoek naar de indeling behoeftes van de nieuwe basisvoorziening voor dak- en thuislozen

Springplank is verantwoordelijk voor de Maatschappelijke Opvang in onder meer Eindhoven, en zijn zoals ze zelf zeggen de Maatschappelijke Springplank om dak- en thuislozen zo goed mogelijk terug in de maatschappij te krijgen. Ze zetten zich voor deze kandidaten in met een op maat gemaakt traject. Middels de nieuwe locatie op de Fuutlaan in de gemeente Eindhoven zullen de lijntjes tussen de kandidaten en de werknemers nog korter worden, omdat zij beiden op deze locatie zullen verblijven. Om het draagvlak zo groot mogelijk te maken, worden de kandidaten en medewerkers betrokken bij de invulling en indeling van de nieuwe basisvoorziening. De betrokkenheid is gecreëerd door een behoefteonderzoek uit te voeren.

Eén locatie voor alles

Om meer inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van de kandidaten en medewerkers is hen door middel van kwalitatief onderzoek in de vorm van diepte-interviews, waarbij gebruik is gemaakt van moodboards en Virtual Reality, de nieuwe indeling voorgelegd. Virtual Reality biedt de kans om de locatie zichtbaar te maken voor de respondenten gezien de ruimtes nog niet gebouwd zijn. Zo hebben respondenten virtueel rond kunnen lopen door de algemene ruimtes, slaapkamers, kantoren, tuin en overige plekken. Door dit te combineren met de moodboards heeft Markteffect de beleving zo werkelijk  mogelijk gemaakt voor de respondenten.

Zowel de medewerkers als kandidaten hebben aangegeven dat ze over het algemeen te spreken zijn over de nieuwe basisvoorziening. Medewerkers komen in hetzelfde pand te werken als waar de kandidaten verblijven. Dit maakt het voor beide partijen persoonlijk en laagdrempeliger. Medewerkers hebben daarnaast aangegeven meer begrip voor elkaar    te krijgen omdat ze daadwerkelijk meer van elkaar werk gaan meekrijgen. Het authentieke karakter van het herenpand aan de Fuutlaan is één van de positieve punten die uit de diepte-interviews naar voren kwam. De samensmelting van authentiek en modern zorgt voor een luxueuze uitstraling die rust en overzicht creëert. De locatie van de Fuutlaan is dichtbij de stad waardoor het makkelijk te bereiken is.

‘’Je zag gelijk dat het de kandidaten energie gaf en dat ze iets hadden van wow! Dit doen we met elkaar en we zijn nu echt zelf het ontwerp aan het maken.’’
Paul Lips – Projectleider gemeente Eindhoven

Een sfeervol (t)huis

Een ander interessant inzicht betreft de algehele sfeer. Kandidaten en medewerkers hebben aangegeven dat de algehele sfeer een huiselijk gevoel moet uitstralen. Belangrijk daarbij is dat de ruimtes onderhoudsvriendelijk en veilig moeten zijn en dat er rekening gehouden wordt met het praktische aspect van het pand. 

‘’Om een beter beeld te krijgen van de sfeerbeelden, hebben we gebruikgemaakt van moodboards. Zo konden de respondenten aangeven welk sfeerbeeld wel of niet aansprak.’’
Viviana Linders – Research Expert bij Markteffect

Samenkomen is een van de kernbegrippen van de nieuwe locatie. Niet alleen tussen kandidaten en medewerkers maar ook kandidaten onderling. Een belangrijke ruimte die werd aangehaald in de diepte-interviews is de activiteitenruimte met in het bijzonder het kunstatelier. De dagbesteding zorgt ervoor dat kandidaten hun energie kwijt kunnen.

Voor Springplank en gemeente Eindhoven geven de resultaten interessante inzichten in de wensen en behoeften, over de nieuwe basisvoorziening en nemen dit mee in de verdere ontwikkeling van het pand.

Nieuwsgierig geworden naar wat Markteffect voor u kan betekenen?

Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden. We denken graag met u mee.

 

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

UX-onderzoek voor de online ervaring tijdens het studiekeuzeproces

Online onderzoek onder kiezers in het buitenland voor hetMinisterie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)

Medewerkerstevredenheidonderzoek: Brandweer Zuid-Limburg

<p>Tim <span>Knaapen</span></p>

Tim Knaapen

Client Consultant