0-meting onderzoek voor de nieuwe positionering van Avans Hogeschool

Avans Hogeschool is een Nederlandse hogeschool met meerdere vestigingen verspreid over de provincie Noord-Brabant. De onderwijsinstelling is gericht op het hoger onderwijs met een breed scala aan bachelor- en masteropleidingen op verschillende vakgebieden zoals techniek, gezondheid, economie, kunst en design, sociale wetenschappen en meer.

Avans Hogeschool geniet elk jaar een goede reputatie en behoort tot de absolute top van Nederland. Dat is onder andere terug te zien in de waardering van studenten, maar is ook gebleken uit eerdere landelijke onderzoeken. In het kader van doorontwikkelen is Avans van plan om een geoptimaliseerde positionering uit te rollen. Om dit op een onderbouwde manier te doen is Markteffect gevraagd het huidige imago te onderzoeken, maar ook om de resultaten na de ‘herpositionering’ te meten.

Onze aanpak

Om een compleet beeld van de huidige situatie te geven, is gekozen om een grote verscheidenheid aan doelgroepen te bevragen. Dit gaat van huidige studenten tot werkgevers in Nederland.

Om de verschillen na het doorvoeren van de vernieuwde positionering juist te meten. Zijn alle respondenten gevraagd deel te nemen aan zowel de 0- als de 1-meting. Op die manier kan Avans aan de verschillende knoppen draaien om een match te krijgen én te houden tussen de communicatie, campagnes en positionering.

Om de verschillende doelgroepen te benaderen is onder andere gebruik gemaakt van het eigen panel van Markteffect en is ervoor gekozen om de jongere doelgroepen te benaderen via verschillende methodes zoals mail, posters op de scholen en via veldwerkteams. Door deze methoden te combineren is een goede response behaald die onderbouwde antwoorden heeft gegeven op de vraagstukken.

Resultaten

Avans Hogeschool heeft verschillende op maat gemaakte rapportages ontvangen per doelgroep waarbij inzicht gegeven is in de mate van bekendheid, het imago en welke associaties er bestaan. Door de 0-meting is een duidelijk vertrekpunt in kaart gebracht om de effecten te meten ná de campagnes van de herpositionering. Avans heeft door deze rapportages handvatten gekregen om de communicatie af te stemmen per doelgroep voor een optimaal resultaat waarbij rekening gehouden wordt met de verwachtingen en wensen van de doelgroepen en de te behalen doelstellingen van Avans.

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heeft u vragen over dit onderzoek of bent u geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om content met ons op te nemen. Wij denken graag met u mee! 

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in de marketingpersona’s via een Online Community Campus Fryslân

Kwalitatieve inzichten voor de instroom van studenten voor Curio

Naamsbekendheidonderzoek na nieuwe positionering van Tilburg University

Jaarlijkse imago- en effectonderzoek MBO Raad

Leon <span>Geboers</span>

Leon Geboers

Client Consultant