Inzichten in de koffiemarkt via het Usage & Attitude Onderzoek voor Copar & Australian Koffie

Copar is een internationale organisatie met een tal van mooie merken in het assortiment en zijn specialist in het op de markt zetten van nationale en internationale merken. Zo ook het merk Australian met haar kwalitatieve koffiebonen. Australian richt zich op de consument met smaak, die weet wat hij wil en bewust kiest voor producten van hoge kwaliteit. Bij de ontwikkeling van deze premium koffie staat voorop dat alle producten van het Nederlandse merk vervaardigd worden zonder kunstmatige toevoegingen.

Om meer inzicht te krijgen in het consumentengedrag binnen de koffiemarkt, heeft Copar Markteffect gevraagd een onderzoek uit te voeren om de markt en daarnaast de drivers en de barriers van de consument in kaart te brengen.

Onze aanpak

In dit onderzoek staat het product koffie centraal waarbij gewerkt werd met een specifieke doelgroep, namelijk de echte koffiedrinker en de verantwoordelijke voor de aanschaf van het product. Binnen deze groep is gezocht naar de Drivers and Barriers van de aankoop van het product.

Namens het merk Australian worden er een aantal keurmerken gebruikt als unique selling points. Om onder andere inzicht te bieden welke rol deze usp’s nou écht spelen in het keuzeproces van een consument is gekeken naar de drivers en barriers en de behoefte van de consument. Daarnaast is er voor dit onderzoek gekozen om een zogenaamde MaxDiff-analyse uit te voeren om de belangrijkste aspecten in het aankoopproces in kaart te brengen. Door deze analyse kunnen sociaal wenselijke antwoorden geminimaliseerd worden en meer diepgaande inzichten verkregen worden.

Wat is een MaxDiff-analyse?

Eén van de vele uitdagingen in marktonderzoek, is onder andere het sociaal wenselijke antwoord. Een normale uitvraag en analyse van de resultaten zal niet altijd de scherpste inzichten geven. Om dit probleem te tackelen is de zogenaamde MaxDiff-analyse een perfect middel. Om deze uit te leggen in een metafoor, geeft onze onderzoek specialist Thomas de volgende uitleg:

“Mijn oom is gek op de Engelse voetbalcultuur. Ik vraag hem welke club in de Premier League hij het allermooist vindt, maar die vraag doet hem hakkelen. Daarom geef ik hem een aantal keer een keuzemenu en vraag welke Premier League club hij uit het rijtje het meest zou aanhangen en welke het minst. Dit doe ik een aantal keer achter elkaar in verschillende samenstellingen van clubs, zodat er een grote variëteit ontstaat. Op basis van al zijn gegeven antwoorden kunnen we uiteindelijk zijn meest ideale awayday gaan plannen en een nieuwe maxdiff gaan gebruiken om een keuze te maken voor een geschikt hotel.”

Resultaten

Op basis van het veldwerk, is een op maat gemaakte rapportage gemaakt met inzichten en adviezen die Copar en Australian gaan helpen bij het verder uitrollen en perfectioneren van de strategische keuzes. Door het onderzoek is bijvoorbeeld in kaart gebracht wat daadwerkelijk de belangrijkste koopredenen zijn. Door deze belangrijkste aankoopreden en aspecten in kaart te brengen kan Australian strategisch inspelen op de keuzefactoren van de consument. Daarnaast is advies gegeven op basis van de resultaten welke specifieke segmenten de grootste kans van slagen kunnen hebben en hoe deze het best benaderd kan worden. Op basis van de resultaten zijn strategische inzichten geboden in het oriëntatiegedrag, de marktpositie, de bekendheid van keurmerken en voorkeur ten aanzien van verpakkingen van de doelgroep.

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heeft u vragen over dit onderzoek of bent u geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met u mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in wensen en behoeften door middel van een concept- en behoefteonderzoek voor een uniek Bossche Bol-concept

Inzicht in de doelgroep via het Online Community Onderzoek voor RAAK Gazeuse

Concepttest voor Haribo F!ZZ

Merkoverweging van Birra Moretti verdubbeld door sponsoring in podcast

<p>Patrick <span>Evers</span></p>

Patrick Evers

Client Consultant