Behoefteonderzoek voor een gezonder voedingsaanbod tijdens sportevenementen

Sport en een gezonde leefstijl lijken onlosmakelijk verbonden, maar de praktijk laat een ander beeld zien als het gaat om het voedingsaanbod bij sportevenementen. JOGG (gezonde jeugd, gezonde toekomst) zet zich in voor een gezondere leefomgeving voor kinderen en jongeren en ziet hier kansen. Als onderzoeksbureau zijn we ingeschakeld om inzicht te krijgen in de wensen en verwachtingen van het publiek door een behoefteonderzoek.

Door samen te werken met cateraars, evenementenlocaties, sportbonden en lokale netwerken wil JOGG een gezonde omgeving op sportevenementen realiseren. 

Onze aanpak

Om strategische inzichten te krijgen in de wensen en behoeften van de bezoekers van sportevenementen, is er gebruik gemaakt van kwantitatief onderzoek in de vorm van online vragenlijsten. De data is verzameld via ons eigen onderzoekspanel. In opdracht van JOGG is er onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders (18+) die recentelijk als toeschouwer een topsport- of ander sportevenement hebben bezocht, met uitzondering van Eredivisie- en Keuken Kampioen-divisie voetbalwedstrijden.

De online vragenlijst bestond uit zowel gesloten als open vragen. Hierbij maakten de open vragen het mogelijk om dieper in te gaan op de meningen van de respondenten, waardoor een gedetailleerder en genuanceerder beeld van hun voorkeuren en verwachtingen is verkregen.

Resultaten

Het behoefteonderzoek heeft onder andere waardevolle inzichten opgeleverd over het aanbod tijdens sportevenementen, de verwachtingen rondom het assortiment en de factoren die van invloed zijn op de keuzes voor eten en drinken tijdens een bezoek aan een sportevenement.

De onderzoeksresultaten tonen aan dat bezoekers van sportevenementen gezondere, betaalbare en gemakkelijk vindbare eet- en drinkopties willen. Ze associëren sportevenementen met gezondheid en ervaren een betere beleving wanneer er gezondere voedingsopties beschikbaar zijn. De resultaten helpen JOGG om actief het gesprek aan te gaan met relevante stakeholders over het aanbod van gezonde voeding, evenals thema’s zoals alcohol en roken.

De resultaten zijn gepresenteerd aan de stakeholders. Daarnaast zijn de belangrijkste bevindingen overzichtelijk weergegeven in een infographic.

‘’We zochten naar een manier om behoeften van bezoekers van (top)sportevenementen ten aanzien van voeding, roken en alcohol in kaart te brengen. We willen bijvoorbeeld weten wat het publiek belangrijk vindt in het voedingsaanbod, wat hen helpt om de gezondere keuze te maken en hoe het voedingsaanbod, roken en alcohol meespelen in de algemene waardering voor het evenement.

De uitkomsten helpen ons enorm en bevestigen dat sportevenementen en een gezonde omgeving samengaan. Met de resultaten hebben we cijfers in handen om meer bonden, sportevenementorganisatoren, venues en cateraars te enthousiasmeren om aan de slag te gaan met een gezondere omgeving op sportevenementen. Met de resultaten kunnen we concrete adviezen voor venues en cateraars ontwikkelen, waarmee zij bezoekers kunnen verleiden gezondere voedingskeuzes te maken.’’ - Tom Hak, Omgevingsadviseur Sport & Vrije Tijd - Sportevenementen, JOGG

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee! 

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Sponsor effectmeting voor FC Twente om impact sponsorships in kaart te brengen

Naamsbekendheidonderzoek voor Dudok Den Haag 

Imago- en positioneringsonderzoek voor Roda JC

Fan onderzoek voor de KNVB

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant