Inzicht in de student journey van instromers, leavers en loyalty-studenten voor Universiteit Twente

Markteffect en Universiteit Twente werken al over een langere periode intensief samen via meerdere onderzoekstrajecten. In 2020 zijn meerdere onderzoeken opgezet, die in 2022 zijn herhaald en in 2024 in een geoptimaliseerde vorm opnieuw zijn uitgevoerd. Dit kwantitatief onderzoek focust zich onder andere op het oriëntatieproces en de ervaringen onder eerstejaars bachelor studenten van Universiteit Twente, ouderejaars bachelor studenten van Universiteit Twente en gediplomeerde bachelor studenten die geen master zijn gestart bij Universiteit Twente.

Om waardevolle inzichten te verkrijgen, zijn de resultaten afgezet tegen de resultaten uit het onderzoek van 2022. Dit biedt de universiteit concrete handvatten om hun strategie verder te optimaliseren.

Onze aanpak

Om strategische inzichten te krijgen is er gebruik gemaakt van kwantitatief onderzoek in de vorm van online vragenlijsten. De drie eerder genoemde doelgroepen zijn middels verschillende vragenlijsten bevraagd.

Er is gekozen voor online kwantitatief onderzoek om representatieve uitspraken over de gehele populatie te kunnen doen en ontwikkelingen eenvoudig te monitoren. De online vragenlijst bestond uit zowel gesloten als open vragen. Hierbij maakten de open vragen het mogelijk om dieper in te gaan op de meningen van de respondenten, waardoor een gedetailleerder en genuanceerder beeld van hun tevredenheid en verwachtingen is verkregen.

Resultaten

Het onderzoek heeft onder andere waardevolle inzichten opgeleverd over de Net Promoter Score (NPS) van zowel huidige als oud-studenten. Daarnaast biedt het onderzoek inzicht in de belangrijkste factoren die een rol spelen bij de keuze voor de Universiteit Twente en zowel de sterke punten als de verbeterpunten van de universiteit.

Verder is er inzicht verkregen in welke factoren een rol spelen bij de studiekeuze en hoe de universiteit haar positionering verder kan versterken. Bovendien zijn er concrete aanbevelingen vastgesteld, bijvoorbeeld over de informatievoorziening rondom de masterprogramma’s en het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs.

De gepresenteerde resultaten en aanbevelingen bieden waardevolle handvatten om zowel de communicatie als het aanbod verder te optimaliseren.

"We hebben samen met Markteffect focus aangebracht in de bacheloronderzoeken. Dat heeft interessante rapportages opgeleverd, waaronder een overall rapportage waarin de resultaten vergeleken worden met die van de vorige meting."
- Britt Hippert, Marketing Insights & Data Analyst bij Universiteit Twente

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek in de onderwijs branche. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Continu inzicht in de tevredenheid over de cursussen van Summa & Bedrijf

UX-onderzoek voor de online ervaring tijdens het studiekeuzeproces

0-meting onderzoek voor de nieuwe positionering van Avans Hogeschool

Inzicht in de marketingpersona’s via een Online Community Campus Fryslân

Leon <span>Geboers</span>

Leon Geboers

Client Consultant