Om waardevolle inzichten te verkrijgen, zijn de resultaten afgezet tegen de resultaten uit het onderzoek van 2022. Dit biedt de universiteit concrete handvatten om hun strategie verder te optimaliseren.

Onze aanpak
Om strategische inzichten te krijgen is er gebruik gemaakt van kwantitatief onderzoek in de vorm van online vragenlijsten. De drie eerder genoemde doelgroepen zijn middels verschillende vragenlijsten bevraagd.
Er is gekozen voor online kwantitatief onderzoek om representatieve uitspraken over de gehele populatie te kunnen doen en ontwikkelingen eenvoudig te monitoren. De online vragenlijst bestond uit zowel gesloten als open vragen. Hierbij maakten de open vragen het mogelijk om dieper in te gaan op de meningen van de respondenten, waardoor een gedetailleerder en genuanceerder beeld van hun tevredenheid en verwachtingen is verkregen.
Resultaten
Het onderzoek heeft onder andere waardevolle inzichten opgeleverd over de Net Promoter Score (NPS) van zowel huidige als oud-studenten. Daarnaast biedt het onderzoek inzicht in de belangrijkste factoren die een rol spelen bij de keuze voor de Universiteit Twente en zowel de sterke punten als de verbeterpunten van de universiteit.
Verder is er inzicht verkregen in welke factoren een rol spelen bij de studiekeuze en hoe de universiteit haar positionering verder kan versterken. Bovendien zijn er concrete aanbevelingen vastgesteld, bijvoorbeeld over de informatievoorziening rondom de masterprogramma’s en het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs.
De gepresenteerde resultaten en aanbevelingen bieden waardevolle handvatten om zowel de communicatie als het aanbod verder te optimaliseren.
"We hebben samen met Markteffect focus aangebracht in de bacheloronderzoeken. Dat heeft interessante rapportages opgeleverd, waaronder een overall rapportage waarin de resultaten vergeleken worden met die van de vorige meting."
- Britt Hippert, Marketing Insights & Data Analyst bij Universiteit Twente
Specialisten die hieraan hebben gewerkt
Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek in de onderwijs branche. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!
