Hoe Babboe haar promoties optimaliseerde met concept testing

Babboe is het nummer één bakfietsenmerk van Europa en ontwikkelt sinds 2007 veilige en betaalbare bakfietsen. Als merk dat is opgericht door ouders, weet Babboe als geen ander wat gezinnen, hondenliefhebbers en ondernemers nodig hebben.

Om haar promoties verder te optimaliseren en beter te laten aansluiten bij de wensen van haar doelgroep, heeft Babboe marktonderzoeksbureau Markteffect ingeschakeld. Klantinzicht speelt een centrale rol binnen Babboe en vormt de basis voor strategische keuzes. Met dit onderzoek wilde Babboe meer inzicht krijgen in de relatieve meerwaarde van (mogelijke) promoties en de invloed hiervan op het aankoopgedrag van haar doelgroep.

Onze aanpak

Om te bepalen welke promoties de meeste impact hebben, is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek beoordeelden consumenten uit de Babboe-doelgroep verschillende promoties op aantrekkelijkheid en (verwachte) invloed op aankoopgedrag.
Daarnaast hebben we de Van Westendorp prijsmetermethodiek toegepast.
Met enkele kernvragen kregen we inzicht in de ideale prijs(range) van promoties en promotionele producten. Zo werd duidelijk welke promoties niet alleen als aantrekkelijk werden ervaren, maar ook daadwerkelijk de aankoopintentie verhoogden.

Resultaten

De belangrijkste inzichten zijn helder en overzichtelijk gedeeld in een korte storyline-rapportage. Dit stelde Babboe in staat om op korte termijn strategische keuzes te maken in haar promotiebeleid. Een opvallende uitkomst was dat het hoogste kortingsbedrag niet per se leidde tot de meeste impact op beleving en aankoopgedrag. Door dit inzicht kon Babboe haar promotiemix optimaliseren en effectiever inspelen op de voorkeuren van haar doelgroep.

‘Ik hoorde van een oud-collega positieve verhalen over Markteffect. De onderzoekers daar hebben goed meegedacht en in korte tijd dit propositie onderzoek voor ons uitgevoerd. Hierdoor hebben we concrete inzichten gekregen in welke proposities consumenten direct in beweging zetten en welke niet. Dit heeft ons geholpen in het realiseren van effectieve campagnes.’ - Diana Jagt, Senior Head of Marketing & Online Babboe

Specialisten die hieraan hebben gewerkt

Markteffect is een onafhankelijk onderzoeksbureau en gespecialiseerd in het verschaffen van inzichten op basis van marktonderzoek. Dit project is mogelijk gemaakt door een team van deskundige experts met uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van marktonderzoek. Heb je vragen over dit onderzoek of ben je geïnteresseerd in hoe we kunnen helpen met een vergelijkbaar project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Behoefteonderzoek voor een gezonder voedingsaanbod tijdens sportevenementen

Naamsbekendheidonderzoek voor Dudok Den Haag 

Medewerkerstevredenheidsonderzoek: Voigt Travel

Conceptonderzoek: ZODIAC de musical

Jeroen <span>Jansen</span>

Jeroen Jansen

Commercieel Directeur