Groeiend bewustzijn over de milieubelasting door e-commerce

14 december 2019

Onder Nederlanders neemt het bewustzijn toe over het milieubelastende aspect van e-commerce. Meer dan een kwart (28%) van de consumenten in Nederland heeft een schuldgevoel als hij een bestelling uit een ander werelddeel laat bezorgen. Hoe kleiner de bezorgafstand van een pakket, des te minder is het schuldgevoel. Zo voelt slechts één op de zes (16%) zich schuldig over een online bestelling in eigen land. Bij het retourneren van een pakket hebben mensen vaker een schuldgevoel. Een kwart voelt zich dan schuldig over de milieubelasting.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.032 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van IT-dienstverlener Descartes.

Nadelige kanten van opkomst e-commerce


“We worden met z’n allen steeds milieubewuster en consumenten realiseren zich dat de opkomst van e-commerce ook nadelen heeft”, vertelt Albert van Roekel, director solutions consultancy bij Descartes. “Producenten en leveranciers zien de toegenomen bezorgdheid om het milieu ook en daarom krijgen wij steeds vaker de vraag hoe het logistieke proces zo duurzaam mogelijk ingericht kan worden.”

Consumenten duurzamere keuzes laten maken


“Dankzij de inzet van de juiste software kan het gehele proces efficiënter ingericht worden. Daarnaast kunnen leveranciers meer inzicht bieden aan consumenten, bijvoorbeeld over de herkomst van producten. Zo verduurzamen producenten en leveranciers niet alleen hun eigen processen, maar helpen ze consumenten ook in het maken van duurzamere keuzes.”

Dit nieuwsbericht is op 14 december gepubliceerd op de website van CustomerTalk en is hier te lezen.

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Kritische blik op mode: Prijs en comfort leidend voor de Nederlandse consument

Hybride folderlezers blijft groeien met een stijging van 256%

Ik houd ervan om voorop te lopen: Interview met Josh Veldhuizen, JOSH V

Supermark(t)eting: je wordt beïnvloed waar je bij staat