Zakelijke relaties van betaald voetbalclubs
zeer positief over partnership, ondanks onzekerheden door COVID-19

21 januari 2021

Het professionele voetbal is voor bedrijven nog altijd een uniek en uiterst effectief platform om zakelijke doelstellingen te behalen. Zo levert het sponsoren van een Eredivisieclub gemiddeld 94.000 nieuwe klanten op. Dat blijkt uit 2 grootschalige recente onderzoeken van Markteffect, in samenwerking met de Eredivisie CV en KNVB Expertise. 

Shirtsponsors van Eredivisieclubs ervaren tastbare, positieve effecten van hun partnership met een Eredivisieclub. Uit de onderzoeken blijkt dat zij op een gemiddelde toename in naamsbekendheid kunnen rekenen van 722.000 consumenten, wat zich uiteindelijk vertaalt in gemiddeld 94.000 nieuwe klanten. De meeste sponsoren doen er uiteraard meerdere jaren over om deze aantallen te kunnen behalen. Het succes van het partnership is onder andere afhankelijk van de termijn van het partnership, de strategie, de activaties en de producten/diensten van de sponsor, zoals ook in de onderstaande infographic staat samengevat (punt 3):

Download hier de infographic afbeelding

Zakelijke partners zijn tevreden: beoordeling van een 8.0


Ondanks COVID-19 staat de tevredenheid over de relatie met de club voorlopig niet onder druk. Gemiddeld beoordelen zakelijke partners hun relatie met de club met een rapportcijfer 8,0. Tevens geeft 79% van de partners aan tevreden te zijn over de extra inspanning die de club tot nu toe heeft geleverd tijdens de uitdagende coronaperiode. Voor 17% van de gevallen heeft dit zelfs geleid tot een nog betere relatie.

Sponsors blijven trouw: meerderheid wil verlengen


Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een meerderheid (57%) van de zakelijke partners aangeeft de club trouw te blijven door de samenwerking aan het einde van dit seizoen te verlengen. Slechts 4% verwacht dat niet te kunnen of willen doen. Voor degenen die nog twijfelen over een verlenging (39%) is duidelijkheid over de mogelijkheid om in het nieuwe seizoen weer wedstrijden in het stadion bij te wonen van doorslaggevende betekenis.

Over het onderzoek


Voorgaande gegevens zijn afkomstig uit een tweetal onderzoeken die Markteffect uitvoerde in opdracht van de Eredivisie CV en KNVB Expertise. Eén uitgebreid onderzoek met meer dan 6.000 respondenten richtte zich op de effecten voor de shirtsponsoren van Eredivisieclubs, het andere onderzoek bracht de tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit van sponsoren én zakelijke relaties van alle 34 BVO’s in Nederland in kaart. Aan dat laatste onderzoek deden bijna 700 respondenten mee. Het veldwerk van beide onderzoeken vond plaats in het najaar van 2020. 
 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Onderzoek naar de meest sympatieke topsporters van Nederland

Sponsorship onderzoek - Ontwikkelingen in sponsoring 2024

We worden als sporters (over)belast - Blog van Sportonderzoek specialist Bas Vries

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen