Ondanks COVID-19 viert de helft van de carnavalsvierders dit weekend tóch carnaval.

12 februari 2021

Ondanks dat carnaval in de meeste steden slechts in beperkte mate, of zelfs helemaal niet doorgaat, geeft meer dan de helft van de carnavalsvierders aan tóch hun carnavalsoutfit uit de kast te halen..Dit is naar voren gekomen uit een onderzoek dat Markteffect heeft uitgevoerd.

Ondanks alle beperkingen en restricties is het dit weekend ook "gewoon" weer carnaval. Het is natuurlijk geen verrassing dat Noord-Brabant en Limburg hierin het meest fanatiek zijn; in beide provincies is 22% van de inwoners van plan om alsnog carnaval te vieren. Dit is een halvering van het aantal carnavalsvierders in 2020. In de overige Nederlandse provincies is dit 15%. Dit blijkt uit een onderzoek dat Markteffect deze week heeft uitgevoerd.

De traditionele evenementen en activiteiten zijn vanwege de coronacrisis geannuleerd, maar uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat men creatief is in het vieren van carnaval. Zo gaat carnaval onder andere gevierd worden met het eigen huishouden, met een (kleine) groep vrienden en wordt er veel online georganiseerd. Ruim 80% is met deze creatieve oplossingen ook van plan om zich aan de geldende maatregelen te houden.

Krijn Vugts, zelf ook fanatiek carnavaller en werkzaam als onderzoeksspecialist bij Markteffect, licht de resultaten uit het onderzoek kort toe:

“Ondanks dat de traditionele activiteiten geen doorgang kunnen vinden, is het mooi om te zien dat er toch een grote groep carnavalsvierders is die hun creativiteit aanspreekt om binnen de geldende beperkingen toch carnaval te kunnen vieren. De coronacrisis is voor hen geen belemmering om een paar dagen feest te vieren”
Krijn Vugts, Onderzoeksspecialist & fanatiek carnavaller

Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 1.025 respondenten.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Minderen we nog steeds in vleesconsumptie en wat motiveert ons?

Podcast razend populair onder tieners en studenten, aantal luisteraars stabiel

Weer meer podcastluisteraars in Nederland (7 miljoen), ook live events steeds populairder

Humor in marketing: Wanneer ben je spot on en wanneer sla je de plank mis?