Uit onderzoek van Markteffect onder 2.000 respondenten in de leeftijd van 16 jaar of ouder, komt naar voren dat twee op de vijf Nederlanders (41%) vaak/altijd naar wedstrijden van het Nederlands elftal kijkt op televisie (zowel vriendschappelijke-, kwalificatiewedstrijden als wedstrijden op het eindtoernooi). Ruim een kwart van de Nederlanders (27%) kijkt vaak/altijd naar de samenvatting van de Eredivisie voetbalwedstrijden op Studio Sport. Kortom, een enorme populariteit en mediabereik van voetbal. Voetbal is en blijft de nummer één sport van Nederland, en de impact van voetbal blijft ondanks de mindere prestaties van het Nederlands elftal enorm. Om deze reden willen steeds meer sponsoren weten wat de effecten van de marketinginspanningen zijn als gevolg van voetbalsponsoring. Vanuit deze gedachte is de voetbalmonitor ontstaan, een product van onderzoeksbureau Markteffect dat een volledige scan maakt van alle Eredivisie shirtsponsoren en KNVB sponsoren.
Het doel van de Voetbalmonitor:
‘’Een toegankelijke tool ontwikkelen waarmee sportsponsoren inzicht krijgen in het rendement van hun sponsorship.”
Een quizvraag. Wie zijn spontaan de vijf bekendste voetbalsponsoren in Nederland? Zegt u het maar ….
Op nummer één Philips, gevolgd door Ziggo, Opel, ING en Nike. Dit zijn achtereenvolgens de shirtsponsoren van de top-3 voetbalclubs van Nederland en de shirt- en kledingsponsor van het Nederlands elftal. Wanneer we bijvoorbeeld verder inzoomen op Nike blijkt dat bijna driekwart (71%) van de Nederlanders die het Nederlands elftal intensief volgt op televisie, geholpen bekend zijn met Nike als kledingsponsor van het Nederlands elftal. Onder Nederlanders die het Nederlands elftal soms volgen op televisie is dit nog altijd 41%.
Ook voor andere (wat minder grote) sponsoren van het voetbal kan de populariteit van voetbal goed uitpakken. Het enorme mediabereik van voetbal maakt het ook voor andere merken, die voet aan de grond willen zetten op de Nederlandse markt, interessant om hun naam prominent te koppelen aan een voetbalclub. Denk bijvoorbeeld aan een recent sponsorship van FC Twente en Webprint. Wat blijkt, de communicatie effecten hebben een aantoonbaar effect op de merkvoorkeur. Onder supporters van een voetbalclub is dit zelfs significant beter dan het brede voetbalpubliek.
Naar het overzicht