Wrap-up eSports day: Markteffect perspectief

23 mei 2017

Een dag vol gaming, eSports, ‘digital’, millennials en ‘influencers’. De dit jaar voor het eerst georganiseerde eSports day was met 350 deelnemers een groot succes. Uit verschillende hoeken van de sportindustrie kwamen professionals bij elkaar om te horen over mogelijkheden en valkuilen. Voor Markteffect was het vooral herkenbaar dat de stem van de community leidend moet zijn in de sponsoractivaties.

E-Divisie overtreft alle verwachtingen

Erg interessant is het grote succes van de E-Divisie in haar eerste seizoen. Elke speelronde worden de wedstrijden maar liefst 20 duizend keer bekeken, veel meer dan de 2.000 verwachte kijkers. Dat de E-Divisie komend seizoen wordt doorgezet, is dan ook geen verrassing. Ook volgend seizoen zal de Eredivisie zich inzetten om de E-Divisie verder te ontwikkelen, zodat er nog meer heldenverhalen ontstaan. Marc Rondagh van Eredivisie CV refereerde zo aan de cultstatus van Ian ter Schuur (eSporter Go Ahead Eagles) en het juichen van Lode de Boo (eSporter FC Utrecht, zie afbeelding hieronder), maar ook aan de initiatieven van Asito op B2B vlak.

E-Divisie Monitor Markteffect

Op dit moment onderzoekt Markteffect voor drie eredivisieploegen wat de effecten zijn van de E-Divisie op andere de sponsorbekendheid en het imago van de club. Dit zal gerichte adviezen voor de E-Divisie opleveren voor het inspireren van hun achterban. Op de eSports Day gaven meerdere sprekers aan dat bij sponsoring in de eSports en gaming het luisteren naar de community erg van belang is. Markteffect biedt verschillende oplossingen om de mening en perceptie over verschillende initiatieven te peilen. 

Ziggo: Relevantie boven bereik

Ook Ziggo richtte zich op een specifieke community: ze hebben een FIFA eBattle en een F1 eBattle gebruikt om hun Ziggo Sport tv-zender onder de aandacht te brengen. Hiervoor koos Ziggo omdat ze moeite hadden de jonge doelgroep te bereiken, de millennials. Het lukte niet met de klassieke advertentie kanalen, deze groep kijkt namelijk nauwelijks nog reguliere televisie en lees de krant al helemaal niet meer. Ook hebben traditionele advertenties te weinig relevantie voor deze doelgroep. Daarom heeft Ziggo gekozen voor een activatie rondom de games FIFA en F1. Na een uitgebreide awareness campagne door middel van banners, zijn deze activaties toegevoegd aan de campagne om zo de nodige relevantie toe te voegen. 

F1 eBattle

Waar heeft dit toe geleid? De F1 eBattle, met een pilot op Utrecht Centraal, heeft geleid tot in totaal ruim 3,7 miljoen impressies en 5000 deelnemers. Ziggo heeft hiermee een jonge en goed aansluitende doelgroep weten te bereiken, van voornamelijk mannen tussen de 18 en 24 jaar. De campagne van Ziggo laat een goede combinatie tussen bereik (uitgebreide awareness-campagne) en relevantie (F1 eBattle) zien. Zij kozen op het juiste moment voor relevantie boven bereik. Markteffect biedt oplossingen om zowel de effecten van een campagne te meten op het gebied van awareness als de mate van relevantie van je campagne. Voor meer informatie hierover, neem gerust contact op met ons!

eSports Day

Op de eSports Day 2017 op 19 mei waren sprekers met ruim 20 jaar ervaring (zoals Jaap Visser, ESL Gaming) in de industrie, maar ook sprekers met een nieuw en succesvol initiatief (zoals Marc Rondagh, Eredivisie CV). De dag zat vol met informatie over (e)sports, marketing, evenementen en gaming. Na de aftrap door Romal Abdi (eSporter PSV) en Koen Weijland (eSporter Ajax), werd er tot de lunch gesproken door Ward Geene, Peter Warman (Newzoo) en Menno Geelen (Ajax). Zij spraken over de communicatie met de doelgroep, laatste cijfers uit de gaming en eSports markt en de strategie en tot nog toe behaalde resultaten van Ajax op eSports gebied. Na de lunch werd het programma vervolgd met lezingen over de E-Divisie door Marc Rondagh en over de ESL door Jaap Visser. 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Copywriting? Dat kan toch iedereen?

Twee collega’s in de race voor dé vakprijs van 2024

De maatschappelijke magie zit 'm in kleine dingen

Van live naar beleven: de transformatie van sport in media