Eén op de twintig kinderen tussen de zes en twaalf jaar oud is in het afgelopen jaar
meer gebruik gaan maken van digitale media

Meer dan de helft van de ouders wil terug naar de ‘oude situatie’ voor het coronavirus wat betreft schermtijd voor hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van Prijsvergelijken.nl in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect. Is het alleen nog wel realistisch dat ouders de schermtijd van kinderen willen inperken na corona?

In het kort

  • 1 op de 20 ouders geeft aan dat kinderen meer gebruik zijn gaan maken van digitale media dan voor Corona;
  • Meer dan de helft van de ouders wil terug naar schermtijd van kinderen van voor Corona;
  • 4 op de 10 ouders hebben andere afspraken gemaakt over gebruik digitale media na invoering thuisonderwijs.

Meer mediagebruik door kinderen

Kinderen kregen dit jaar nóg meer schermtijd dan voorheen. De reden? Tussen eind 2020 en begin 2021 waren de basisscholen wekenlang dicht om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Eén op de twintig ouders geeft aan dat hun kinderen meer gebruik zijn gaan maken van digitale media in vergelijking met voor de coronaperiode. Hierbij gaat het om het gebruik voor plezier en niet voor het digitale thuisonderwijs. Ouders vrezen voor de lange-termijn-gevolgen van de digitale wereld van nu: slaap- en concentratieproblemen, verslaving, onzekerheid en/of stemmingswisselingen. “De zorgen die ik hoor zijn heel divers, maar wel allemaal terecht”, zegt Denise Bontje, gespecialiseerd op het gebied van mediaopvoeding en taalontwikkeling. Een deel van de oplossing ligt al voorhanden volgens de ouders: “Nu de kinderen weer naar school gaan heb ik digitaal mediagebruik minder nodig als zoethoudertje.”

Geen focus op schermtijd

Inmiddels wordt in het basisonderwijs weer volop op school les gegeven en is het thuisonderwijs geschrapt. Leerlingen in het basisonderwijs hoeven niet meer thuis te blijven als één van de kinderen in de klas besmet is met het coronavirus. “Ouders geven aan dat kinderen meer gebruik zijn gaan maken van digitale media dan voor de coronaperiode. Daarom proberen ouders kinderen vaker naar buiten te sturen, schermtijd te beperken. Gelukkig is (digitale) media meer dan alleen games spelen of TikTokken. Het kan ook heel nuttig zijn”, legt Bontje uit. “Kinderen kunnen dat scherm echt wel blijven gebruiken, maar het moet bewuster gebruikt gaan worden. Focus niet alleen op schermtijd, maar weet wat je kind online doet en wissel media af: met en zonder scherm.”

Afspraken maken met de kinderen

Vier op de tien ouders geven daarnaast aan dat sinds de intrede van het thuisonderwijs andere afspraken gemaakt zijn met hun kinderen wat betreft het gebruik van digitale media. Dit hebben de ouders gedaan om hun kinderen minder te moeten controleren in de drukke thuiswerkperiode. Wil je meer balans, dan is het de hoogste tijd om nieuwe afspraken te maken, aldus Bontje. “Ouders moeten het goede voorbeeld geven.”

Dit artikel werd op 25 oktober geplaatst op de website Nunspeet Nieuws.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Marketingdoelen voor social media worden vaak niet behaald

Communiceert jouw organisatie al objectief?

Regulering online gokmarkt zorgt voor flinke verdeling

Marketing trends voor 2022