Internationale dagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day worden steeds populairder onder Nederlandse consumenten. Maar leidt het ook tot uitstel van aankopen? Markteffect heeft het sentiment rondom deze dagen onderzocht en samen met retailketen My Jewellery.
Waar vorig jaar 87% van de Nederlandse consument bekend was met Black Friday, is dat dit jaar gestegen naar liefst 94%. De bekendheid van Black Friday is enorm, echter wordt er door 62% van degene die er bekend mee zijn, aangegeven er niet mee bezig te zijn. Daarentegen geeft 38% aan wel degelijk na te denken over eventuele aankopen en stelt 16% hun daadwerkelijke aankopen uit. Vorig jaar was dit 20%.
Black Friday, de dag na Thanksgiving, komt oorspronkelijk uit Amerika en staat symbool voor de start van het seizoen van de kerstinkopen. Er wordt dan ook met hoge kortingen geadverteerd om klanten te lokken. De maandag na Thanksgiving staat in Amerika bekend als Cyber Monday. Dit is een vervolg op Black Friday en luidt de start van de kerstverkoop bij online winkels in. Deze dag is een stuk minder bekend onder de Nederlandse consument, 44% van hen is er bekend mee.
Naast Black Friday en Cyber Monday wordt in China op de 11e van de 11e Singles Day gevierd. Deze dag wordt wereldwijd steeds populairder en leidt natuurlijk ook tot hoge kortingen. In Nederland is dit de minst bekende van de drie (23%). Voor Singles Day geldt dat 65% van degene die er bekend mee zijn aan heeft gegeven er niet mee bezig te zijn.
Voor alle ‘koopjesdagen’ geldt dat meer dan de helft er niet mee bezig is en minder dan één op de vijf consumenten aankopen ook daadwerkelijk uitstelt. Voor alle drie de dagen is ‘mode, schoenen en sieraden’ de meest populaire productcategorie om aan te schaffen. Dat zien ze ook bij My Jewellery.
"Voor ons is Black Friday een van de belangrijkere dagen van het jaar. Wij merken juist wel dat onze klanten uitkijken naar deze datum; zij browsen al weken van tevoren en wij zien dat zij hun favoriete items in hun online wishlist opslaan. Al deze wishlists worden tijdens de Black Friday periode omgezet naar een daadwerkelijke bestelling. Dit leidt ieder jaar weer tot nieuwe records binnen My Jewellery, zowel op aantal het aantal geplaatste orders, maar ook het aantal verwerkte pakketten in het magazijn, het aantal beantwoorde telefoontjes op de klantenservice en de performance van onze webshop. Met de hele organisatie zorgen wij ervoor dat Black Friday een succesvolle periode is en dat wij de consument zo goed mogelijk kunnen bedienen.’’
Fréderique van den Boogaart
Waar vorig jaar meer consumenten online (25%) dan in de fysieke winkel (12%) Black Friday aankopen zouden doen, geeft dit jaar 20% aan enkel naar de fysieke winkel te willen en 15% enkel online aankopen te doen. Voor 28% heeft de combinatie van fysiek én online de voorkeur.
De FNV heeft de politiek en werkgevers opgeroepen om dit jaar Black Friday in verband met het coronavirus over te slaan. Het bestuur van de FNV Winkelstraat heeft vorig jaar gezien dat de krankzinnige drukte tijdens deze dag de besmettingscijfers enorm op lieten lopen. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (45%) is het eens met de oproep van de FNV.
Deze cijfers komen voort uit een representatief onderzoek onder Nederlandse consumenten, dat door onderzoeksbureau Markteffect al voor het derde jaar op rij uitgevoerd wordt. Het veldwerk heeft dit jaar plaatsgevonden tussen 9 en 12 november.
Naar het overzichtWilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.
Terug naar het overzicht