Marketing trends voor 2022

De redactie van MarketingTribune vroeg zes onderzoeksbureaus naar hun top-3 marketingtrends voor 2022. Michael Petit, Manager Marketing Markteffect, is één van die zes en geeft aan dat de achterdeur dicht gehouden moet worden! Lees hier de top-3 marketingtrends volgens Petit.

1.      Employer branding:

De krapte op de arbeidsmarkt is schrijnend. Het is niet alleen belangrijk om te boek te staan als aantrekkelijk werkgever, maar het is ook van essentieel belang om de achterdeur dicht te houden. Mijn verwachting is dat bedrijven daarom flink zullen inzetten op zowel interne als externe employer branding om continuïteit voor hun business te kunnen garanderen.

2.      Less is more:

De mogelijkheden om je boodschap te verkondigen zijn immens. In de marktonderzoeken die wij uitvoeren zien we bij steeds meer bedrijven dat zij graag keuzes willen maken voor een beperkter aantal middelen of media, maar daar dan wel vol voor willen gaan. Natuurlijk blijft het in sommige gevallen belangrijk om de grote massa aan te spreken - massa = kassa zou Peter Gillis zeggen - maar er zijn ook steeds meer organisaties die heel secuur en gericht met hun marketing omgaan en keuzes maken.

3.      Cookieless Advertising:

Op het gebied van online marketing hebben zowel Safari als Firefox de third party cookies al in de ban gedaan. Dit jaar kondigde ook Google Chrome aan dat zij vanaf 2023 mee gaan met deze verandering. Online marketeers zullen creatief moeten zijn om hun online KPI’s te kunnen blijven halen. Welke trucs halen zij uit de kast? Omdat dit allemaal in 2023 ‘pas’ gaat spelen, is er wel ‘ruim’ een jaar voorbereidingstijd. Google Privacy Sandbox schijnt een mogelijke oplossing te zijn voor het tracken en uitserveren van ads zonder third party coockies. Echter is dit niet op individuen gebaseerd, maar voornamelijk op groepen (cohorten), dus in de praktijk zullen er nog wel wat aanpassingsproblemen ontstaan voor de online marketeers. Uitdaging genoeg!

Benieuwd naar de marketing trends volgens de andere bureaus? Lees hier het hele artikel geplaatst op 28 januari.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Hoe moet een sponsorship binnen het betaald voetbal ingezet worden voor een optimale ROI?

Marketingdoelen voor social media worden vaak niet behaald

Communiceert jouw organisatie al objectief?

Regulering online gokmarkt zorgt voor flinke verdeling

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant