Huisdieren zorgen voor
meer positiviteit en beweging

Vandaag is het Nationale Puppy-dag! En die dag verdienen ze zeker. Het hebben van een hond of kat heeft namelijk een sterke positieve invloed op het leven van Nederlanders. Dit blijkt uit onderzoek dat Beeztees heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau Markteffect.

Tijdens de coronapandemie is er een enorme piek geweest in de aanschaf van huisdieren, met name puppy’s. Maar liefst acht op de tien (83%) Nederlanders met een hond of kat geeft aan dat het huisdier een positieve invloed heeft op het levensgeluk in het algemeen.

Meer aanspraak

Honden en katten hebben met name invloed op het humeur (71%) en het sociale welzijn (68%) van hun baasjes. Tijdens de coronapandemie hebben de dieren gezorgd voor meer sociale contacten. Zo vertelden respondenten: “Door corona zag ik minder familie en vrienden, maar dankzij de hond had ik toch aanspraak op straat” en “Mijn huisdier laat mij nooit in de steek, hij is lief en aanhankelijk. En er is altijd iemand blij als ik thuiskom!”

Fitter met je hond

Naast de positieve invloed op het levensgeluk zorgen honden ook voor een fitter Nederland; zo geeft bijna de helft van de respondenten (49%) aan dat het hebben van een huisdier zorgt voor meer lichamelijke beweging. Ook de uitgaven aan producten voor gezondheid en uitlaten zijn tot 18% gestegen volgens hondenbaasjes. Om het bewegen met je hond verder te stimuleren biedt Beeztees online tips voor onder andere het sporten met je hond en de leukste losloopgebieden!

Onderzoeksverantwoording

De uitkomsten vormen de eerste serie resultaten uit een breder onderzoek, waarvan komende maanden nog meer resultaten volgen. Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in februari 2022 onder een steekproef van 1.035 Nederlandse respondenten met (minimaal) een hond of kat.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

Kritische blik op mode: Prijs en comfort leidend voor de Nederlandse consument

Hybride folderlezers blijft groeien met een stijging van 256%