Marketingdoelen voor social media worden vaak niet behaald

Nederlanders spenderen gemiddeld anderhalf uur per dag op hun tijdlijn. Jongeren zelfs 2 uur en 20 minuten. Voor inspiratie, om te communiceren, ter vermaak of om iets te kopen. Voor marketingprofessionals een interessante plek om zichtbaar te zijn. Een groot bereik en hoog engagement is daarbij vaak het streven. Maar, uit onderzoek blijkt dat de doelen die worden gesteld voor social media, lang niet altijd worden gehaald.

Marktonderzoeksbureau Markteffect ondervroeg voor ons 192 marketing- en communicatie professionals respondenten over hun doelen en uitdagingen voor social media. De respondenten hebben functies als marketing- en communicatiemedewerker, online marketeer of directeur. Het aantal respondenten is misschien niet heel hoog, wel zitten ze qua relevantie middenin de doelgroep. De uitkomsten van dit onderzoek geven dus zeker richting. Alle resultaten staan in een whitepaper dat je hieronder kunt downloaden, en een samenvatting van de bevindingen lees je hieronder.

Over de respondenten

39% is tussen de 18 en 34 jaar, 49% tussen de 35 en 54 en 12% is 55 jaar of ouder. Wat betreft de rollen: 52% is marketing- en communicatiemedewerker, 16% directeur en 14% marketeer. 7% is socialmedia-marketeer, 7% contentmedewerker, 5% ‘overig’. De respondenten zijn mooi verdeeld over de verschillende sectoren, met uitschieters naar communicatie en zakelijke dienstverlening. Wat betreft verantwoordelijkheid zegt 56% eindverantwoordelijk te zijn voor de social media activiteiten en -resultaten. 38% is mede-verantwoordelijk.

Socialmedia-strategie

Werken marcommers ook met een socialmedia-strategie? Jazeker! 40% werkt aan de hand van een jaarlijkse strategie. ‘Nee’, antwoordt maar liefst 30%. En 20% bekijkt het per half jaar.


Zakelijke social media aan kop

LinkedIn wordt het meest ingezet voor communicatie- en marketingdoeleinden (92%), gevolgd door Facebook (86%) en Instagram (84%).

TikTok (7%) en Snapchat (2%) worden nauwelijks ingezet. Deze kanalen worden trouwens wel vaker gebruikt door organisaties waar jongere marketingcommunicatie-professionals werken, in de groep 18-34 jaar.

 Marcommers zitten in hun vrije tijd overigens vaker op Instagram (91%), gevolgd door LinkedIn (91% en WhatsApp (88%). Daarna volgen Facebook (85%) en YouTube (64%). TikTok volgt op afstand (21%). Opmerkelijk: 2% gebruikt geen social media.

Doelen bereik en engagement worden niet gehaald

De belangrijkste doelen voor de inzet van social media in het voorgaande jaar:

  • Het vergroten van bereik (72%), en
  • Het creëren van meer engagement (60%).

We vroegen ook of deze doelen behaald zijn. Helaas blijkt dit voor een grote groep niet het geval: respectievelijk 31% en 19% beantwoordde deze vraag met ‘nee’. Beide doelen staan bij de respondenten voor het komende jaar opnieuw op plek 1 en 2.

KPI’s versus uitdagingen

Om te bepalen of social media succesvol is geweest, geeft 69% aan dat engagement hiervoor een belangrijke KPI is. Daartegenover wordt voldoende engagement creëren rondom het merk door 43% als uitdaging gezien voor het komende jaar. Het aantal leads is voor 45% een belangrijke KPI om te bepalen of socialmedia-marketing succesvol is. Ook dit wordt door 40% als grote uitdaging gezien.

Wat betekent dit voor het budget?

42% van de respondenten beslist mee over het budget en 27% neemt de eindbeslissing. De meerderheid (52%) geeft aan meer budget te gaan besteden in 2022. 41% besteedt net zoveel en 7% doet het rustiger aan.

Qua hoogte van budget besteedt 28% de komende tijd tot 1000 euro, 20% tussen de 2500 en 5000 euro, 15% tussen de 10.000 en 25.000 euro en 8% tussen de 25.000 en 100.000 euro. 3% zit boven de 100.000 euro per jaar.

Dat budget gaat de komende maanden voornamelijk op aan videocontent (51%), leadgeneratie (50%) en merkbouw (48%). 35% innoveert met nieuwe contentformats, 29% investeert in het team. Uitbreiding naar nieuwe platformen en social media shopping zijn doelen waar de komende tijd minder budget naartoe gaat (respectievelijk 19% en 7%).

Dit artikel werd op 18 mei 2022 geplaats op de website van Frankwatching.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

In gesprek met Jörgen Raymann - Sell the dream

We worden als sporters (over)belast - Blog van Sportonderzoek specialist Bas Vries

Markteffect op de NIMA Marketing Day - 'Communiceer de juiste boodschap op het juiste moment'

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen

<p>Joris <span>van de Schoor</span></p>

Joris van de Schoor

Client Consultant