Leisure Inspiration Map & Conceptonderzoek voor Libéma

Conceptonderzoek is een vorm van onderzoek die maandelijks op de agenda van onderzoeksbureau Markteffect staat. Eén van de opdrachtgevers die daar al jaren gebruik van maakt, is Libéma. Libéma is met meer dan 20 locaties één van de grootste leisure concerns van Nederland. Het bedrijf bestaat uit drie divisies: Attractieparken, Vakantieparken en Beurzen & Evenementen.

Sturen op basis van feiten in plaats van aannames, dat is iets wat hoog in het vaandel staat bij Libéma. Markteffect heeft in het laatste kwartaal van 2022 via de Leisure Inspiration Map inzichten opgehaald om de potentie in de exploitatie van het gebied rondom één van haar attractieparken in kaart te brengen. Hiermee is tevens achterhaald welk leisure concept deze potentie optimaal kan invullen. In hoofdlijnen kent de Leisure Inspiration Map de volgende onderdelen:

Fase 1: Leisure Inspiration Map

Via deskresearch en kwantitatief onderzoek wordt de potentie in kaart gebracht. Hierbij wordt het huidige aanbod van wat er al aanwezig is aan verblijfs- en dagrecreatie mogelijkheden binnen het verzorgingsgebied (deskresearch) vergeleken met de behoeften van de doelgroepen (kwantitatief onderzoek).

Fase 2: Conceptonderzoek

Binnen deze fase worden meerdere concepten vervolgens via een gestandaardiseerde vragenlijst voorgelegd aan de beoogde doelgroep. Onderdeel van de analyse en rapportage vormt aanvullend een Leefstijlanalyse.

De rapportage is voor Libéma uiteindelijk het startpunt om goed onderbouwde keuzes te maken bij de exploitatie van haar locaties. Een voorbeeldcase voor een andere opdrachtgever is hier te vinden voor degenen die geïnteresseerd zijn in conceptonderzoek.

Benieuwd hoe dit voor u toegepast kan worden?

Neem gerust contact op, of kijk eens op de klantcase pagina ter inspiratie voor uw vraagstuk. Jaarlijks voeren we een groot aantal onderzoeken uit waardoor we mee kunnen denken op verschillende gebieden en u van strategische adviezen kunnen voorzien.

 

 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

3,3 miljoen Nederlanders bezochten een muziekfestival!

Eerste resultaten onderzoek toekomst Groene Wellen bekend

Klanttevredenheid meten in het leisure domein

Nederlanders minder vaak op vakantie door hoge inflatie

<p>Hans <span>de Jong</span></p>

Hans de Jong

Client Consultant