Voorlichtingscampagne Centre for Human Drug Research moet proefpersonen opleveren

Nederlanders weten vrijwel niets over geneesmiddelenonderzoek. Dit tot groot verdriet van het Centre for Human Drug Research (CHDR) in Leiden. De organisatie begint daarom een voorlichtingscampagne, die er ook toe moet leiden dat meer belangstellenden zich opgeven als proefpersoon.

Het CHDR liet marktonderzoeksbureau Markteffect uitzoeken wat Nederlanders weten over geneesmiddelenonderzoek. Ze meenden vooral zaken te weten die niet kloppen, bijvoorbeeld dat proefpersonen meer geld krijgen als zij meer risico lopen of dat zij gezondheidsklachten overhouden aan deelname.

Driekwart van de Nederlanders vindt wel dat onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen nodig is, maar ze doen er liever niet zelf aan mee. Volgens Markteffect weerhouden de veronderstelde risico’s 57 procent van de Nederlanders ervan om proefpersoon te zijn.

Het CHDR liet ook vragen of de bereidheid om mee te doen groeit als de potentiële proefpersonen ’meer informatie en kennis’ hebben. Dat bleek bij ruim 40 procent van de geënquêteerden zo te zijn.

Om die reden denkt het CHDR dat er met een informatiecampagne veel te winnen valt, want volgens directeur Koos Burggraaf leveren ’gezonde proefpersonen een onmisbare bijdrage aan echte vernieuwing en grensverleggende wetenschap’.

Lees het hele artikel dat op 29 maart is geplaatst op de website van Leidsch Dagblad.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Slechts helft werkend Nederland kent schoonmaker bij naam

69% van Noord-Nederland staat open voor zorg op afstand

De overgang op de werkvloer: grote impact, weinig besproken

KNGF wil permanent vuurwerkverbod

<p>Tim <span>Knaapen</span></p>

Tim Knaapen

Client Consultant