Het CHDR liet marktonderzoeksbureau Markteffect uitzoeken wat Nederlanders weten over geneesmiddelenonderzoek. Ze meenden vooral zaken te weten die niet kloppen, bijvoorbeeld dat proefpersonen meer geld krijgen als zij meer risico lopen of dat zij gezondheidsklachten overhouden aan deelname.
Driekwart van de Nederlanders vindt wel dat onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen nodig is, maar ze doen er liever niet zelf aan mee. Volgens Markteffect weerhouden de veronderstelde risico’s 57 procent van de Nederlanders ervan om proefpersoon te zijn.
Het CHDR liet ook vragen of de bereidheid om mee te doen groeit als de potentiële proefpersonen ’meer informatie en kennis’ hebben. Dat bleek bij ruim 40 procent van de geënquêteerden zo te zijn.
Om die reden denkt het CHDR dat er met een informatiecampagne veel te winnen valt, want volgens directeur Koos Burggraaf leveren ’gezonde proefpersonen een onmisbare bijdrage aan echte vernieuwing en grensverleggende wetenschap’.
Lees het hele artikel dat op 29 maart is geplaatst op de website van Leidsch Dagblad.
Naar het overzicht