Markteffect heeft onderzoek uitgevoerd naar de maatschappelijke betrokkenheid van sporters en dan met name voetballers, de perceptie van de consument over maatschappelijke campagnes en de maatschappelijke discussie omtrent dit thema. In Soester Duinen, waar het Shirtsponsor Inspirience plaatsvond, sprak Thomas Huigen van Markteffect over de resultaten van het onderzoek. Zo is 52% van de Nederlanders van mening dat sponsoren in de sport nog meer maatschappelijke betrokkenheid moeten tonen. Daar staat tegenover dat bijna twee op de vier Nederlanders de oprechte reden van maatschappelijke betrokkenheid van sponsoren ziet. Ondanks dat er nog een weg is te gaan, gebeuren er al wel veel goede initiatieven.
Vervolgens presenteerde hoogleraar Sandra Meeuwsen van de Erasmus Universiteit haar visie op de rol van voetbal in de maatschappij en de transitie die zich hierin ontwikkelt. De sessie werd afgesloten met twee interessante paneldiscussies. Met Gijs de Jong (KNVB), Sandra Meeuwsen (Erasmus Universiteit) en Ruud van der Knaap (Triple Double) werd er aan de hand van verschillende stellingen gekeken naar de huidige rol van voetbal in de maatschappij. In de eerste paneldiscussie werden stellingen gediscussieerd zoals ‘sport heeft een grote verantwoordelijkheid in het adresseren van maatschappelijke kwesties’.
Guus Pennings (Philips) Christiaan van der Ven (KPN) en Willem-Albert Bol (Abovo) keken naar de rol die merken en media kunnen spelen in maatschappelijke kwesties. Zij gingen vanuit het merkperspectief dieper in op stellingen als ‘voetbal is het krachtigste instrument om maatschappelijke problemen meer aandacht te geven’.
Meer weten over het onderzoek?
Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek en de inhoud van het evenement? Neem dan contact op met Thomas Huigen via t.huigen@markteffect.nl.
Naar het overzicht