Shirtsponsor Inspirience 2023

De impact van sport op de maatschappij wordt steeds belangrijker, zo ook de rol van voetbal. Sportmarketingbureau Triple Double, marktonderzoeksbureau Markteffect en mediabureau Abovo hebben de handen in één geslagen om verder in te zoomen op dit thema. Afgelopen vrijdag trapte we samen alweer de zesde editie af van de Shirtsponsor Inspirience.

Markteffect heeft onderzoek uitgevoerd naar de maatschappelijke betrokkenheid van sporters en dan met name voetballers, de perceptie van de consument over maatschappelijke campagnes en de maatschappelijke discussie omtrent dit thema. In Soester Duinen, waar het Shirtsponsor Inspirience plaatsvond, sprak Thomas Huigen van Markteffect over de resultaten van het onderzoek. Zo is 52% van de Nederlanders van mening dat sponsoren in de sport nog meer maatschappelijke betrokkenheid moeten tonen. Daar staat tegenover dat bijna twee op de vier Nederlanders de oprechte reden van maatschappelijke betrokkenheid van sponsoren ziet. Ondanks dat er nog een weg is te gaan, gebeuren er al wel veel goede initiatieven.

Thomas Huigen van Markteffect geeft een presentatie over de resultaten uit het onderzoek.

Vervolgens presenteerde hoogleraar Sandra Meeuwsen van de Erasmus Universiteit haar visie op de rol van voetbal in de maatschappij en de transitie die zich hierin ontwikkelt. De sessie werd afgesloten met twee interessante paneldiscussies. Met Gijs de Jong (KNVB), Sandra Meeuwsen (Erasmus Universiteit) en Ruud van der Knaap (Triple Double) werd er aan de hand van verschillende stellingen gekeken naar de huidige rol van voetbal in de maatschappij. In de eerste paneldiscussie werden stellingen gediscussieerd zoals ‘sport heeft een grote verantwoordelijkheid in het adresseren van maatschappelijke kwesties’.

Eerste paneldiscussie met Gijs de Jong (KNVB), Sandra Meeuwsen (Erasmus Universiteit) en Ruud van der Knaap (Triple Double) over de huidige rol van voetbal in de maatschappij.

Guus Pennings (Philips) Christiaan van der Ven (KPN) en Willem-Albert Bol (Abovo) keken naar de rol die merken en media kunnen spelen in maatschappelijke kwesties. Zij gingen vanuit het merkperspectief dieper in op stellingen als ‘voetbal is het krachtigste instrument om maatschappelijke problemen meer aandacht te geven’.

Tweede paneldiscussie met Guus Pennings (Philips) Christiaan van der Ven (KPN) en Willem-Albert Bol (Abovo) over de rol die merken en media kunnen spelen in maatschappelijke kwesties.

Meer weten over het onderzoek?

Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek en de inhoud van het evenement? Neem dan contact op met Thomas Huigen via t.huigen@markteffect.nl.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Voetbalfans hebben het vaakst positieve associaties bij Sparta Rotterdam

De Sportpeiling: leiden fantasy sports games tot meer binding met een sport

Onderzoek naar de meest sympatieke topsporters van Nederland

Sponsorship onderzoek - Ontwikkelingen in sponsoring 2024

<p>Thomas <span>Huigen</span></p>

Thomas Huigen

Commercieel Manager & Client Consultant