De Sportpeiling: hoe populair was het WK vrouwenvoetbal in Nederland?

Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor Sport & Strategie en SPORTNEXT regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten van dit mini-onderzoek. Voor de tweede aflevering vroeg Markteffect een panel naar hun mening over het WK Vrouwenvoetbal.

Van 20 juli tot 20 augustus werd in Australië en Nieuw-Zeeland het FIFA Wereldkampioenschap vrouwenvoetbal 2023 gehouden. Nederland werd al in de kwarfinale uitgeschakeld door de uiteindelijke wereldkampioen Spanje. De finale kreeg nog een Nederlands tintje met Sarina Wiegman, de bondscoach van de Engelse vrouwen. Ondanks dat zij met 1-0 verloren, werd Wiegman in Groot-Britannië op handen gedragen.

Door het tijdverschil met Australië en Nieuw-Zeeland moesten Nederlandse voetbalfans soms op ongewone tijden opstaan op de wedstrijden te volgen. Des te interessanter is het om te kijken hoe het WK in Nederland werd beleefd. Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect peilde daarom in augustus 2023 onder een representatieve steekproef van 1.007 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder hoe het WK vrouwenvoetbal werd gevolgd aan de hand.

In hoeverre is het WK gevolgd?

Uit de peiling komt allereerst naar voren dat meer dan de helft van de Nederlanders het WK op enige manier heeft gevolgd. Die groep valt nog verder uit te splitsen. Zo gaf een kleine groep (8%) tijdens het WK aan alle wedstrijden te volgen. Ongeveer 13% gaf aan alleen de wedstrijden van het Nederlands elftal te kijken, 16% keek alleen naar sommige (belangrijke) wedstrijden) en 19% volgde enkel de uitslagen van sommige (belangrijke) wedstrijden. Tot slot heeft ook een grote groep Nederlanders (45%) dit WK vrouwenvoetbal volledig links laten liggen. 

De mening over het WK

Behalve de mate waarin het WK vrouwenvoetbal werd gevolgd, vroeg Markteffect met een aantal stellingen ook uit wat Nederland vond van dit WK. Uit onderstaande weergave komt naar voren dat dat ook meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat het WK iets is om trots op te zijn en dat het onderbelicht en ondergewaardeerd is.

*Dit bericht is gepubliceerd op Sport en Strategie. 

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De maatschappelijke magie zit 'm in kleine dingen

Van live naar beleven: de transformatie van sport in media

Onderzoek naar de sociale waarde van PSV Eindhoven in de regio

Invloed van sport op de maatschappij tijdens het Sponsorreport Jaarcongres

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant