Bezoekers waarderen vooral de kleinschaligheid en de dorpse sfeer van het zwembad. Gemiddeld scoort het zwembad onder haar huidige bezoekers een 8,2. De bezoekers zijn ook gevraagd naar mogelijke verbeteringen. Hieruit blijkt dat het zwembad vooral niet te grootschalig moet worden. Er zijn vooral kleine verbeteringen gewenst zoals uitbreiding van de openingstijden, het aanbod van activiteiten en de horecafaciliteiten. De staat van onderhoud wordt vaak genoemd als verbeterpunt. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het marktonderzoek naar de Groene Wellen.
Vragenlijst 700 keer ingevuld
Bureau Markteffect deed in de zomer van 2023 kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de Groene Wellen. Met als doel inzicht te krijgen in de bekendheid, gebruiksfrequentie, gebruiksmotieven, beleving, wensen en behoeften van de bezoekers. De online vragenlijst werd ruim 700 keer ingevuld. Ook is gesproken met 9 belangrijke stakeholders zoals de dorpsraad, het actiecomité, de exploitant en het Sportbedrijf van de gemeente Tilburg. In april 2025 eindigt het huidige exploitatiecontract en de gemeente moet voor de zomer van 2024 beslissen over de toekomstige exploitatie. Uitgangspunt blijft dat het openluchtzwembad open blijft.
Vervolg
Naast het marktonderzoek lopen ook nog onderzoeken naar de wettelijke en juridische aspecten en de technische staat van alle gebouwen en de bijbehorende installaties. Op basis van deze onderzoeken worden de komende maanden verschillende scenario’s uitgewerkt. Voor de zomer verwacht de gemeente alle onderzoeken klaar te hebben. Daarna wordt een besluit genomen over de toekomst van de Groene Wellen. Daarvoor zijn diverse mogelijkheden in beeld: de gemeente kan zelf de exploitatie gaan doen, een (nieuwe) exploitant zoeken en wellicht zijn er nog andere constructies denkbaar. Voor de verschillende scenario’s zullen voor- en nadelen in beeld gebracht worden met bijbehorende businesscases.
Naar het overzicht