3,3 miljoen Nederlanders bezochten een muziekfestival!

Nu Paaspop, een driedaags muziekfestival in Schijndel, voor de deur staat is het festivalseizoen in Nederland officieel begonnen. Reden te meer om als onderzoeksbureau de proef op de som te nemen en te vragen wat voor type festivals Nederlanders het afgelopen jaar bezocht hebben. Uit een online enquête onder 1.049 Nederlanders van 18 jaar en ouder blijkt dat in 2023 bijna één op de vier (24%) Nederlanders een muziekfestival heeft bezocht. Dit komt overeen met ruim 3,3 miljoen bezoekers, waarvan niet geheel onverwachts 38% jonger dan 35 jaar is.

Muziekfestivals winnen populariteit en om die reden vinden organisaties het steeds belangrijker om op festivals zichtbaar te zijn en het dus in te zetten als marketingmiddel. Verschillende organisaties worden bijvoorbeeld sponsor van een Lowlands, Zwarte Cross of Pinkpop om hun doelgroep via dit platform succesvol te bereiken. Maar hoe ziet de festivalbezoeker er eigenlijk uit?

Pop festivals zijn het populairst

Hoewel 44% van de festivalbezoekers afgelopen jaar ‘slechts’ één keer een muziekfestival bezocht, geldt voor een kwart (25%) van hen dat zij 3 of zelfs meer muziekfestivals hebben bezocht. Veelal pop-gerelateerd (49%), gevolgd door rock (23%) en elektronische dansmuziek (13%). De laatstgenoemde categorie is veruit het populairst onder iedereen jonger dan 55 jaar.

Het merendeel van de bezoekers is al ruim van te voren bezig met het festival, zo heeft 30% van hen al meer dan 3 maanden van tevoren een ticket gekocht. Daar tegenover is het opvallend dat 15% van de bezoekers op de dag van het festival pas hun ticket aanschaffen.

Redenen om naar een festival te gaan

In de zoektocht naar een festival zijn in ieder geval een aantal aspecten belangrijk, te weten: het genre en de muziekstijl (40%), de ticketprijs en overige kosten (39%), de line-up en artiesten (37%), de sfeer en ervaring (34%) én de locatie (27%).

Voor vrouwen zijn genre en muziekstijl vaker de belangrijkste factor wanneer zij een keuze maken voor een festival dan dit voor mannen is, namelijk 47% van de vrouwen ten opzichten van 34% van de mannen. Voor bezoekers met een bovenmodaal salaris zijn de line-up en artiesten van doorslaggevend belang (49%).

Eén op de vijf bezoekers geeft meer dan €80,- uit

Meer dan helft van de festivalbezoekers (52%) gaf tussen de 20 en 60 euro uit aan muntjes/tokens, terwijl bijna één op de vijf (19%) aangaf meer dan 80 euro te hebben uitgegeven. Vrouwen gaven vaker 20 tot 40 euro uit, terwijl mannen vaker 60 tot 80 euro kwijt zijn aan muntjes en tokens.

Vrijwel alle festivalbezoekers (95%) bezochten een festival met 2 of meer personen. Hiervan gaf 12% aan dat zij zijn gegaan in grote groepen van meer dan 7 personen, veelal met een bovenmodaal inkomen (20%). Daarnaast blijkt dat met name de oudere generatie festivals vaak in duo’s bezocht (67%).

Benieuwd hoe u uw festival kan verbeteren?

Zelf festivalorganisator en benieuwd hoe je niet alleen de beleving voorafgaand, tijdens en na afloop van het festival kunt vergroten, maar ook de impact van je partners kan meten? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Onderzoeksverantwoording

Dit onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 1.049 Nederlandse respondenten. Het veldwerk is uitgevoerd in oktober 2023. Benieuwd wat we voor u kunnen doen? Neem gerust eens contact op per mail of chat.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

In gesprek met Jörgen Raymann - Sell the dream

We worden als sporters (over)belast - Blog van Sportonderzoek specialist Bas Vries

Markteffect op de NIMA Marketing Day - 'Communiceer de juiste boodschap op het juiste moment'

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen

<p>Bas <span>de Vries</span></p>

Bas de Vries

Client Consultant