70% van de Nederlandse directieleden te optimistisch over gebruik AI binnen organisatie

7 op de 10 directieleden zegt de concurrentie voor te zijn als het gaat om de invoering van AI. Er is veel enthousiasme over AI, maar Sopra Steria waarschuwt ook voor deze zelfoverschatting.

Juiste inzet AI van grote invloed  

“We zijn blij met het enthousiasme over AI, maar waarschuwen bedrijven ook voor de risico’s hiervan, zoals onjuiste output of een beveiligingslek”, aldus Joost de Bruin, CEO van Sopra Steria Nederland. “Dit kan grote financiële gevolgen hebben voor organisaties.”  

Databeheer grootste uitdaging 

De respondenten geven wel aan dat zij databeheer nog lastig vinden, iets wat cruciaal is voor de juiste toepassing van AI. De grootste uitdagingen liggen in cyberveiligheid (31%), datakwaliteit (28%) en privacy (26%). Om deze uitdagingen in te dammen, is het noodzakelijk om stevige governance- en beveiligingsmaatregelen te nemen.    

Tekort AI-talent houdt aan  

Daarnaast laat het onderzoek zien dat er nog steeds een tekort is aan AI-talent. Meer dan de helft van de respondenten zegt dat een gebrek aan AI-talent de invoering van AI belemmert. Ook geeft een groot deel aan dat hun teams onvoldoende kennis over AI hebben. Daarom is er een toename te zien in de werving van Research & Development-gerelateerde functies (29%).  

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van Sopra Steria (voorheen Ordina). Het onderzoek is uitgevoerd onder 203 directieleden in verschillende sectoren in Nederland. Het optimisme over AI ziet Sopra Steria ook terug in hoe directieleden de AI-vaardigheden van hun medewerkers inschatten. Bijna de helft (43%) van de respondenten heeft ‘volledig vertrouwen’ in de manier waarop hun medewerkers bedrijfsdata inzetten voor AI-tools. Bekijk het gehele artikel dat op 08-05-2024 gepost is, hier

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

In gesprek met Jörgen Raymann - Sell the dream

We worden als sporters (over)belast - Blog van Sportonderzoek specialist Bas Vries

Markteffect op de NIMA Marketing Day - 'Communiceer de juiste boodschap op het juiste moment'

Sportsponsoring en ethiek: Het gaat écht samen

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant