Hybride folderlezers blijft groeien met een stijging van 256%

Nederlanders lezen graag reclamefolders. Het totale bereik van zowel de papieren als de digitale folder is maar liefst 18,9 miljoen. Beide populaire mediatypes. In het NOM folderonderzoek van 2018 bekeek 25% van de Nederlanders zowel de papieren als de digitale folder, terwijl dit nu gestegen is naar 64%. Meer dan verdubbeld dus! Zowel de print als de digitale folder zijn op zichzelf staande mediakanalen geworden.

Folders zetten aan tot actie

Nederlanders zijn gek op aanbiedingen en 87% van de lezers komt in actie naar aanleiding van de folder blijkt uit cijfers: Het grote folderonderzoek 2024 uitgevoerd door Markteffect. Bij maar liefst 51% van de lezers bepaalt de folder voor een groot deel het boodschappenlijstje. Het merendeel van de Nederlanders maakt gebruik van wekelijks papieren folders van supermarkten en drogisterijen om op de hoogte te blijven van aanbiedingen.

Het folderbereik

De papieren reclamefolder wordt nog altijd het meest gelezen. Maar liefst 10,8 miljoen mensen bladeren regelmatig door de folder die elke week op de deurmat valt. De digitale versie van de reclamefolder is inmiddels ook volwassen geworden met 8,1 miljoen lezers.

Digitaal, papier of allebei

Papieren en digitale folders vullen elkaar aan in functie. Beide folders worden gelezen om op de hoogte te blijven van aanbiedingen en om geld te besparen. Nederlanders vinden papieren reclamefolders vooral gemakkelijk, leuk en inspirerend om door te bladeren. Voor de papieren folder gaan de lezers even lekker zitten. De digitale folder lezers zijn vooral geïnteresseerd in aanbiedingen, het vergelijken van prijzen en producten en het besparen van geld. Opvallend is dat vooral vrouwen de digitale folders bekijken. Ook kijken meer jonge mensen de digitale folder. De papieren folder wordt juist meer gelezen door 55-plussers. Lezers die papieren folders bekijken worden het meest geïnspireerd tot het kopen van producten. De fysieke en digitale folder zijn daarmee beide krachtige communicatiemiddelen, hebben een andere functie en versterken elkaar. Nick Steggink, Sales Director bij Publitas zegt: ‘Retailers bereiken met digitale en papier folders deels verschillende doelgroepen, het zijn twee kanalen die elkaar aanvullen.’

Milieu

Veruit de belangrijkste drijfveer om alleen nog digitale folders te lezen is het milieu. Lezers die alleen de digitale folder lezen (14%) geven aan dat het milieu minder belasten (55%) en het verminderen van de hoeveelheid papierafval (58%) voor hen de belangrijkste redenen zijn om alleen nog maar digitale folders te lezen. Ze ergeren zich onder andere aan het plastic waar de folders in verpakt zijn. Maar ook het weggooien van hele pakketten ongelezen folders staat veel consumenten tegen, zeker als er ook een goed alternatief is.

De toekomst van de folder

Hoe ziet de toekomst van de folder eruit? Marieke de Koning, Managing Partner bij De Reclamefabriek, zegt: "De folder blijft onverminderd populair. We zien dat de digitale folder een grotere rol speelt bij een jongere doelgroep dan de papieren folder. Maar de papieren folder kan nog zeker niet gemist worden; de groep van 45 jaar en ouder geeft aan de papieren folder echt te gaan missen als deze niet meer beschikbaar zou zijn. Dit aandeel is het grootst onder gepensioneerden. Ik denk dat deze twee mediatypes, met ieder hun eigen communicatiewetten, elkaar de komende jaren zullen blijven versterken in het aanjagen van aanbiedingen."

Over het onderzoek

Er is een representatieve steekproef van 2054 Nederlandse respondenten ondervraagd in de leeftijdscategorie van 18+. Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2024. Er is kennis over en interesse in papieren en digitale folders gemeten.   

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De helft van de Nederlanders bestelt bij websites als Temu, Shein en AliExpress

Bijna de helft van de Nederlanders eet het liefst zo min mogelijk bewerkt voedsel

Slechts 4% van de Nederlandse consumenten let altijd op duurzame opties bij kleding, accessoires of schoenen

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant